CA
  • Envia per email
  • Imprimeix la pàgina

A Ginebret des de Puig-Reig

Aquest itinerari transcorre per una de les poques zones forestals del Baix Berguedà que no es van veure afectades pels incendis de l’any 1994, uns boscos de pinassa frondosos a les obagues que contrasten amb la vegetació més mediterrània de les vessants sud i la vegetació de ribera prop de la riera de Merlès i del riu Llobregat. Ginebret s’alça per sobre les planes del Baix Berguedà i del nord el Bages, fet que li dóna unes panoràmiques extraordinàries pràcticament als 360º. Unes vistes excepcionals de la depressió central i de les muntanyes de l’Alt Berguedà. Les ermites romàniques de la Mare de Déu de Ginebret i Sant Andreu de Cal Pallot, l’edificació templera de Periques, i el conjunt de la colònia industrial de Cal Pons aporten el vessant històricocultural de l’itinerari.

0,00 km (410 m). Sortim de la Plaça Sant Josep de la Colònia Pons, pel passeig dels jardins, abans d’arribar a la Torre per unes escales a mà Esquerra es baixa direcció a la fàbrica i es surt del recinte de la Colònia.
0,42 km (391 m), 6 min. Pont de la Serradora. Es deixa el PRC-144 i es pren el camí direcció Ginebret seguint les marques grogues, es travessa el riu Llobregat i per un camí asfaltat es va agafant alçada fins a travessar l’autovia pel pas soterrat, es gira a la dreta i a la rotonda es pren el camí a l’esquerra.
1,78 km (430 m), 27 min. Autovia C-16. De seguida el camí gira a la dreta i es converteix en un corriol que ens porta cap al Càmping de Puig-reig. Es segueix per la pista i voregem el càmping per sota, el camí segueix agafant alçada i vistes cap al Sud on es pot veure la colònia Vidal a la vall del Riu Llobregat i en un dia clar les muntanyes de Montserrat al fons.
3,89 km (471 m), 59 min. Es deixa la pista i es pren un corriol a l’esquerra que baixa pel mig del bosc fins a la casa en runes del Vila ron es pren la pista a l’esquerra.
4,87 km (404 m), 1h 12 min. Riera de Merlès. Per un pontet es travessa la riera i un corriol que segueix el torrent ens estalvia ens tonra a portar a la pista avans de la casa de les Canals. Es passa a tocar de la casa i es va agafant alçada progressivament enmig d’un bosc ombrivol de pins.
6,68 km (528 m), 1h 44 min. Es deixa la pista per un caminet a mà Esquerra pel qual es segueix guanyant alçada fins ara ja convertit en corriol. Es segueix pujant i cada cop es tenen millors vistes cap al Sud on es pot distingir Montserrat, Sant Llorens del Munt i el Montseny. Finalment el corriol desemboca a una pista secundària que cal pendre a la dreta fins arribar al Vilar de Pregones.
9,06 km (682 m), 2h 25 min. El Vilar. Es segueix la pista pujant més suaument fins arribar a Ginebret, passem prop de la casa i arribem a l’Ermita de la Mare de Déu de Ginebret, ermita romànica del S. XI o XII. Des d’aquest punt se’ns obren les vistes cap al nord des d’on es pot observar tot el Baix Berguedà i bona part del pre-pirineu. Des del Port del Compte (a l’oest) fins al massís del Puigmal, passant pels cingles de Capolat, la serra dels Lladres i Queralt, els Rasos de Peguera, Ensija, el Cadí i el Moixeró i la Tossa i el Puigllançada sortint per darrera del Catllaràs i el Picancel. Qui sigui observador podrà fins i tot observar els pollegons del Pedraforca.
10,02 km (716 m) 2h 41 min. Ginebret. A l’altra banda del pla es divisa el pal indicador on conflueixen el GR-4 i el GR-176. A partir d’aquest punt cal seguir el GR-176 direcció Puig-reig i Sant Andreu de Cal Pallot per una pista que al cap d’uns metres es converteix en un corriol que ràpidament perd alçada fins arribar a la Riera de Merlès. Cal remuntar la riera per trobar el pas per creuar-la i arribem a l’ermita romànica de Sant Andreu de Cal Pallot.
13,69 km (464 m) 3h 30min. Sant Andreu de Cal Pallot. Es segueix per la pista passant prop de la casa de Cal Pallot, pista continua entre camps i boscos, momentàniament es segueix un corriol per retornar a la pista, tot guanyant alçada. Al coll es deixa la pista per un corriol a la dreta.
14,91 km (535 m), 3h 51 min. Bifurcació. Es segueix pel GR que perd alçada ràpidament per una baixada una mica tècnica que caldrà fer en compte. Es travessa una pista i al cap de pocs metres el GR hi desemboca. Es passa prop de la Casa de les Comes i creuem l’autovia per un pas soterrat.
16,65 km (435 m), 4h 17min. Periques. Es continua per un caminet que ens torna a portar a la pista i finalment al Pont de Periques sobre el Riu Llobregat. Si es vol carregar aigua, pel costat est del pont s’accedeix a la Font de Periques. Un cop creuat el riu el GR-176 es troba amb la Ruta de les Colònies (PRC-144), pel voral de la carretera es va direcció Puig-reig i abans d’arribar a la corba un caminet a l’esquerra ens porta davant la fàbrica de Cal Cases.
17,47 km (412 m), 4h 28 min. Cal Cases. En aquest punt cal deixar tant el GR com el PR, es baixa cap a la Fàbrica per prendre un caminet que ens acostar a la llera del Riu, es passa entre horts avans d’endinsar-nos al bosc de ribera. Es creua les bombes de captació d’aigües del poble i es segueix per la pista, abans d’iniciar la pujada, cal desviar-se a l’esquerra pel camí que travessa la pollancreda, al final de la qual un corriol ens conduirà fins a Cal Pons un altre vegada. Al final del carrer dels pisos una pujada ens torna a deixar davant de l’Església (km 19,22, 410 m, 4h 53 min).

Detalls del itinerari

Distància (km): 19,22 km.

Número de ruta: 63

Població: Puig-reig

Desnivell acumulat: 463 m

Punt d'inici: L’inici del recorregut és a la Plaça Sant Josep de la Colònia Pons a Puig-reig. Per accedir-hi amb automòbil, des de la C-16 (Eix del Llobregat) entrar al poble de Puig-reig des d’on cal seguir les indicacions cap a la Colòni

Temps aproximat: 4,55 h.

Turisme del Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d'aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver