Logo Turisme del Berguedà
CA
  • EN
  • ES
  • FR
  • Comparteix en el facebook
  • Comparteix en el twitter
  • Envia per email
  • Imprimeix la pàgina

La Comissió Europea reconeix al Berguedà com a destinació d'excelència amb el premi EDEN (European Destinations of Excellence)

Premi EDEN_ finalista
18/01/2018

 

El Berguedà ha estat reconegut per la Comissió Europea com a destinació d’excel·lència, dins els premis EDEN (European Destinations of Excellence), amb el projecte “Patrimoni Cultural de les Colònies tèxtils a la comarca del Berguedà”, presentat per l’àrea de Turisme de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.

 

Què significa aquest reconeixement?

 Els premis EDEN són un reconeixement als destins que treballen per a un desenvolupament de turisme sostenible en la Unió Europea. La iniciativa es basa en que cada país de la unió esculli el millor projecte segons la temàtica de cada any (el 2017 era el turisme cultural).

 El projecte guanyador i els finalistes no obtenen cap premi en diners sinó que el premi és un reconeixement i la possibilitat de treballar amb d’altres destinacions guanyadores per a trobar models de bones pràctiques i projectes de cooperació.

 

La comarca fa anys que treballa per posicionar-se internacionalment com a destí turístic, però quins són els nostres punts forts i quins els que encara falta millorar?

 Els punts forts del Berguedà a nivell turístic són el paisatge i les activitats que es poden fer al medi natural (caminar, anar amb bici, escalar, volar amb parapent...). També ens singularitzen els nostres recursos de turisme industrial com els museus del ciment, de les mines, de la colònia Vidal, etc.

 Al Berguedà hi ha molts elements turístics interessants que fan que moltes persones se sorprenguin quan ens visiten. Potser no tenim cap recurs estrella però tenim una suma de molts bons recursos turístics.

 També les festes (especialment la Patum i la Faia-faia) i la gastronomia construeixen el relat que permet explicar que el Berguedà és una comarca que ha preservat el seu passat però sense renunciar a treballar pel seu futur.

Evidentment hi ha coses a millorar. Per exemple, i especialment si parlem de mercats internacionals, encara ens cal treballar amb el tema idiomes, tan a nivell d’allotjament com a nivell de restauració. El transport públic és una altra gran mancança de la comarca de cara a rebre visitants que no disposen de vehicle propi.

 

El reconeixement és per les colònies, és a dir, per turisme industrial i cultural, amb especial incidència en les activitats que s’organitzen en els recuperats espais industrials?

El reconeixement ens el donen perquè les colònies tenen un patrimoni tangible i intangible molt particular i sens dubte el conjunt de colònies del Berguedà és únic.

 Els EDEN es fixen en destinacions emergents i les colònies industrials ho són i tenen moltes oportunitats que cal i caldrà saber aprofitar per a treure’n tot el seu potencial. A les colònies del Berguedà s’hi combinen espais antics museïtzats on s’explica com es vivia i es treballava fa 150 anys, amb espais on s’hi desenvolupen activitats d’avantguarda a nivell artístic i empreses industrials que s’han tecnificat extraordinàriament per ser competitives. Cada colònia és un món però el conjunt és de gran interès des de moltes perspectives diferents.

 

Quin és però l’objectiu en quan a posicionament turístic pels pròxims anys?

 

L’objectiu en què treballem és aconseguir que el Berguedà sigui una destinació turística de qualitat a nivell de servei, dels productes que ofereix i també a nivell ambiental.

A nivell de promoció cal posicionar-nos per rebre visitants que se sentin atrets per aquesta qualitat, la valorin i per això ens triin respecte a d’altres territoris. Per aconseguir aquest objectiu cal treballar molts aspectes diferents, des de la planificació estratègica fins a la comunicació.

 

Com ha evolucionat aquest sector a la comarca? (no sé si cal aquí parlar de les inversions privades, de si cal que la gent es cregui que som turístics etc...)

 Jo vaig estudiar biologia i estic al sector del turisme una mica per casualitat. Vaig estar al Camí dels Bons Homes del 2000 al 2005 i després vaig passar al Consell Comarcal del Berguedà per gestionar un pla de foment turístic. I aquí estic, ara treballant per l’Agència però amb la mateixa idea de construir un futur millor per la gent que vivim a la comarca a través de la riquesa que pot aportar el turisme, especialment si es un turisme que aprecia i valora el paisatge, l’entorn, la història i les arrels de la nostra comarca.

 Tot això em serveix per posar perspectiva de temps ja que des de l’any 2000 fins al 2018 la meva sensació és que el sector turístic no ha parat de créixer i de millorar. S’han creat molts negocis nous vinculats al turisme i en general les empreses no han deixat d’invertir per millorar les seves instal.lacions, s’han format per millorar la seva gestió, etc. I això finalment es nota i molt.

 També a nivell públic s’han fet i es fan moltes inversions per poder obrir recursos al públic que són de gran interès i malgrat i per disposar de les infrastructures necessàries per generar riquesa al territori.

 Com sempre, hi ha coses a millorar, inversions que tenim pendents per a posar en marxa propostes turístiques que podrien ser un revulsiu, però en general la meva sensació és que en aquests 18 anys el Berguedà ha fet un salt endavant important i que va en bona direcció.

 

Ens cal activar algun motor turístic??  

Hi ha alguns projectes que fa temps que sentim parlar i que de ben segur si s’arriben a portar a terme veurem un abans i un després a nivell de turisme al Berguedà. Per citar-ne alguns tenim l’estació de Rasos de Peguera o el museu de la Patum...

 Sovint aquests grans projectes costa anys i molts esforços perquè siguin una realitat però si hi ha persones persistents al darrera i un bon projecte al final arriben a bon port. Aquest seria el cas, per exemple, d’alguns projectes que ja han inaugurat com Dinosaures Fumanya o alguns que estan a punt de fer-ho com l’alberg de Vallcebre o d’altres que estan molt ben enfocats i que en breu en sentirem a parlar. Totes aquestes iniciatives, les privades i les públiques, ajuden a construir una comarca amb futur, on hi puguem viure i treballar. Perquè el berguedans sabem que com a casa, enlloc!

 

Imma Espel

Coordinadora de l'Area de Turisme de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà



  • subscriure't

OFICINA DE TURISME DEL BERGUEDÀ

Carretera C16 Km 96

Berga, Barcelona 08600

Tel. 93 822 15 00

E-mail: turisme@elbergueda.cat

Logo Diputació de Barcelona
Agencia de Desenvolupament del Berguedà
Logo Pirineus

SEGUEIX-NOS

  • twitter
  • facebook
  • youtube
  • instagram

RECONEIXEMENTS

  • Biosphere
  • EDEN