Itineraris i xarxa de camins

Un dia pel Camí dels Bons Homes a Bagà

A les darreries del s. X és quan els barons de Pinós decideixen establir Bagà com a capital dels seus dominis. Aquesta passat medieval és encara avui molt present. Per exemple amb la plaça porxada de Galzeran de Pinós, i el Centre Medieval i dels Càtars ubicat al Palau dels Barons de Pinós. Aquest ha esdevingut el centre neuràlgic de la Ruta del Camí dels Bons Homes,  un itinerari turístic transpirinenc  que va des del Santuari de Queralt al Castell de Montsegur i Foix  a l’Arièja, França. Pretén rememorar l'exili dels càtars occitans, anomenats altrament Bons Homes i Bones Dones, que promovien el cristianisme pur i senzill, basat en l'espiritualitat i en contra de l'autoritària, corrupta i ostentosa església catòlica del S.XIII.

La ruta que aquí és proposa és fer un tast d’aquesta a l’entorn del municipi de Bagà. Alhora uneix els dos principals camins històrics de connexió d’aquesta vila amb la vall Cerdana. S’enfila primer per la vall de Riugréixer seguint el camí de coll de Jou, que deixa per endinsar-se en l’espectacular fageda de la vall de Gréixer fins al coll d’Escriu, ja entrant a la vall del Pendís.  El retorn es segueix el tram baix del camí de coll de Pendís també anomenat els Empedrats, una relíquia patrimonial que encara conserva la part empedrada d’aquest engorjat camí. Tot en el parc Natural del Cadí-Moixeró.

La ruta s’inicia al Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró i s’enfila a Gréixer per la Creu de l’Om, tot seguint el Camí dels Bons Homes (GR 107). Cal seguir pel costat de la carretera de coll de pal uns 4 km, seguint el curs del riu de Riugréixer. Passareu per l’àrea recreativa de Riugréixer  i l’estret del Malgrau. Veureu el viaducte de la C-16 per on probablement haureu passat alguna vegada direcció el túnel del Cadí, fixeu-vos com impressiona vist des de sota!

Arribats al Pontarró, trenqueu a l’esquerra seguint la pista de Gréixer, un petit llogarret als peus de la serra del Moixeró. Aquesta us portarà a l’entrada del poble. Acosteu-vos-hi per percebre la tranquil·litat d’aquest indret. Al fons veureu alçada la seva ermita dedicada a Sant Andreu, coronada per una creu càtara. Tindreu aquí una impressionant vista de la serra del Moixeró al nord. Retornats a la pista començareu la llarga pujada fins al coll d’Escriu, per una de les grans fagedes de les que pot presumir el Parc Natural que esteu trepitjant.

Un cop al coll, veureu a la dreta un dels camins que pugen al Moixeró, cal però que seguiu pel corriol que baixa cap a l’oest fins a la casa d’Escriu, entrant ja a la vall del Pendís. Abans d’arribar a la casa, enllaçareu amb una antiga pista forestal que heu de seguir a la dreta. El camí continua passada la casa seguint la mateixa orientació d’aquesta vall del Pendís amunt, per un agradable corriol que alterna boscúria dins la fageda i trams oberts amb vistes a tota la vall. Fixeu-vos en alguns passos del camí amb murs de contenció amb pedra seca, en desvetlla certa entitat. Arribareu al refugi Sant Jordi un bon lloc per recuperar forces. Enllaçareu amb el camí dels Empedrats per on retornareu a Bagà i deixareu el camí dels Bons Homes (GR 107) aquí continua pel camí ral amunt, cap a coll del Pendís, un dels passos cap a Cerdanya.

Abans d’iniciar la baixada pel torrent, també us podeu acostar a la font del Faig amagada en una petita balma a ponent del refugi, sempre sol rajar, fins i tot en els anys de més secada. Per reprendre la marxa, encarareu ja el torrent seguint les marques del PR-C 125 i passareu en pocs minuts per la font gran d’Escriu just a la llera del torrent. Seguiu baixant pel camí enmig de la baga d’Escriu encara amb alguns faigs que a mesura que baixeu aniran deixant pas al pi, i en tot moment amb la presència de boix. Després de creuar un parell de cops el torrent, veureu com la vall s’estreny fins arribar a l’engorjat Estret d’Escriu.  El camí va serpentejant a gual pel torrent fins arribar al Salt dels Empedrats o cua de Cavall dels Empedrats, un altre indret de gran bellesa. Continueu baixant deixant-vos meravellar pels trams que es conserven marges i murs de contenció empedrats del camí. Quina enginyeria la d’abans!

Anireu serpentejant torrent avall, fins arribar a la cruïlla del Bullidor de la Llet, una font natural que brolla d'una fissura que hi ha en una gran paret de roca calcaria. Us recomanem fer-hi cap, sobretot si és època d’aigua abundant. Trobareu unes passeres de fusta que faciliten el camí. Continueu baixant per l’ombrívol i agradable camí, passant pel costat del Refugi Vents del Cadí. Antigament en aquest indret hi hagué l’Hostalet qui dóna nom a tot aquest veïnat. Encara és observable l’estructura d’una masia del segle XVI amb afegits posteriors a causa del seu ús com a hostal del camí ral de la Cerdanya.

Desembocareu finalment a la pista de la Dou del Bastareny just davant de l’antiga masia de cal Cerdanyola que ara acull l’Aula de Natura la Salle. Temps enrere tenia un molí –ara en runes- que aprofitava les aigües del riu del Pendís. També hi ha la Font Nostra que acostuma a rajar. Continueu per la pista direcció Bagà seguint de nou el traçat del Camí dels Bons Homes (GR 107), una pista planera que segueix el curs del Bastareny a certa alçada pel seu marge esquerra.

Quan arribeu a la carretera de Gisclareny us podeu desviar uns 100 m a la dreta i accedir a l’àrea recreativa del pont de Sant Joan per fer una pausa en aquest tranquil indret al costat del riu Bastareny. Agafeu de nou la carretera i seguiu-la direcció Bagà. Passareu pel costat del càmping Bastareny just on baixa el riu de Riugréixer que heu seguit a l’inici de la ruta. Aquí està a punt d’abocar les seves aigües al Bastareny. Continueu recte i ben aviat sereu de nou al Centre d’Informació del Parc Natural Cadí-Moixeró, punt final de la ruta.

• Població: Bagà

• Temps aproximat: 6,5 hores

• Altitud màxima: 1556 metres

• Desnivell acumulat: 1150 metres

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 107) fins el Refugi Sant Jordi; marques blanques i grogues (PR- C 125) fins al veïnat de l’Hostalet; marques blanques i vermelles (GR 107) fins el Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Moixeró - La Tosa 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: EEs pot complementar amb la visita al Centre Medieval i dels Càtars, Sala de les Pintures del Palau de Pinós, ruta autoguiada pel centre medieval de Bagà i el centre del Parc Natural del Cadí Moixeró. Observacions: En temporada hivernal en els punts més alts i bacs de la ruta hi podeu trobar neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.

• Bibliografia: Topoguia del Camí dels Bons Homes. Editorial Altaïr www.camidelsbonshomes.com. Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat