Itineraris i xarxa de camins

De Castellar de N'Hug al coll de la Creueta

La situació de Castellar de n’Hug n’ha marcat la història i el canvi d’usos segons l’època. Tot i disposar d’alguns tossals amables i terres fèrtils, situat a pràcticament 1400 m d’altitud, i amb una part de terreny molt més accidentat, fa que no sigui un indret on viure-hi hagi estat del tot fàcil. A grans trets es pot situar una part sud més forestal i agrícola i una part nord on els prats alpins hi ocupen la major extensió, i on la ramaderia a l’estiu hi té cabuda. Aquest itinerari pretén recórrer la part nord, tot fent el retorn per les Fonts del Llobregat, per no perdre’s un dels espectaculars atractius que acull aquestes terres, el naixement del riu Llobregat.

La ruta comença davant l’ajuntament de Castellar de n’Hug seguint el Camí del coll de la Creueta per l'Erola passareu per davant l’alberg la Closa, on cal continuar pujant per la pista principal i després el corriol que fa drecera per enfilar-se a les cases de la Ribera. Un camí entre feixes us continuarà pujant fent les típiques marrades dels camins de muntanya, fins les cases de l’Erola. A partir d’aquí cal continuar per la pista principal que us farà deixar les cases enrere, sempre direcció nord. Passareu pel costat d’una bassa i arribareu a la Font dels Torrents. Aquí cal que deixeu la pista i us enfileu pel corriol a l’esquerra cap a la Cova de la Tuta.  Una balma tancada amb paret de pedra seca i fins i tot una porta de fusta, durant anys  fou una pleta on fer nit el bestiar.

El camí passa per davant la cova i es continua enfilant. Tota aquesta zona està plena de restes de parets de pedra seca que modulaven el terreny en feixes per poder-les cultivar. Arribareu a una pista però no l’arribareu a seguir, continuareu pel camí que passa per sota, entrant en una zona un xic més arbrada, sempre amunt. Creuareu el torrent de l’Argelagosa i anireu a buscar un collet sobre el Roc del Batlle. En guanyar alçada les vistes es van fent més imponents. Fareu el tomb a la fondalada fins a trobar la Font del Boix que surt sota la roca. Aquí el camí es va enfilant i heu de mirar de no confondre amb alguns corriols del bestiar que creuen el torrent; cal que continueu amunt sempre pel marge esquerre del torrent que agafa el nom de la font; a certa alçada d’ell. El pendent s’anirà accentuant fins que veureu que us acosteu a la carretera. Anireu a sortir just al coll de la Creueta, un bon punt per fer un descans ja que pràcticament tot el què us queda serà baixada. Abans podeu fins i tot seguir una mica la carretera cap a occident per guaitar les vistes cap al nord.

Quan vulgueu reprendre la marxa, ho fareu per la pista que marxa cap al sud i ben aviat us farà tombar cap a l’oest. Una pista molt planera que serpenteja les ondulacions que fa aquí el terreny, vorejant els petits turonets. Després d’un quilòmetre trobareu una altre pista a l’esquerra, seguiu-la fent un tomb tancat i començareu el llarg descens, més pronunciat a partir de la Collada del Tossal. Veureu a escassos metres la pleta Vella o pleta d’Orriols, i continuareu baixant seguint les grans esses que aquí fa la pista, per suavitzar el pendent. En un dels revolts, passareu prop del Torrent de l’Avellanosa i la Font Peguera, on us podeu refrescar. Aquí teniu un tram més ombrívol dins el bosc fins a cal Pau Solana, a partir d’on es torna a obrir, i on tornareu a observar les parets de pedra seca delimitant petites feixes antigament conreades.

Quan arribeu a Orriols veureu una gran masia reformada dels s. XVII- XVII. Ja està documentada però des de 1342, i fou durant anys un dels masos importants de la zona; hi ha qui defensa que fou aquí el castell de Castellar. Actualment acull una  casa de Colònies. Continuant per la pista s’arriba al Molí d’Orriols,  el primer que fa treballar les aigües del Llobregat. En aquest mateix punt es comença el camí de les fonts que heu de seguir riu amunt. Un camí ben arranjat, delimitat amb barana de fusta en molts trams, amb un seguit de plafons informatius amb dades del Llobregat, alguns bancs, etc... inici del Camí del Llobregat (GR 270) que ressegueix tot el riu d’aquí fins la seva desembocadura al mar, al Prat de Llobregat.

De seguida veureu la captació d’aigua de la canalització de l’antiga fabrica de Ciment “Asland” del Clot del Moro que hi ha uns quilòmetres riu avall i que fou endegada per Eusebi Güell a principis del s. XX, essent la primera planta dedicada a l’obtenció de ciment portland de la península ibèrica, avui reconvertida, en part, en Museu del Ciment.

Seguint el caminet a peu de riu, ben aviat sereu al mirador de les Fonts del Llobregat, just davant aquest espectacle natural, veureu com les aigües brollen a pressió de dins la muntanya. Aigües caigudes a les muntanyes que heu recorregut i que viatgen per l’interior de l’aqüífer càrstic excavat en les calcàries d’aquesta zona i surten aquí en xocar amb una capa de material impermeable. Seguint riu amunt passareu ben a prop d’aquestes surgències. Continueu pujant i mica en mica deixareu de sentir el so de l’aigua per començar a veure les primeres cases del poble. Aquest agradable camí us portarà de nou a l’entrada de Castellar de n’Hug, punt final d’aquesta ruta.

• Població: Castellar de n'Hug

• Temps aproximat: 4 h

• Altitud màxima: 1935

• Desnivell acumulat: 750

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins al Molí de les Fonts del Llobregat; marques blanques i vermelles (GR 270) fins a Castellar de n’Hug.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Montgrony-Fonts del Llobregat 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En temporada hivernal en els punts més alts i bacs de la ruta hi podeu trobar neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.