Xarxa de camins i rutes circulars

De Borredà a Sant Sadurni de Rotgers

Sant Sadurní de Rotgers és una de les esglésies romàniques emblemàtiques de la comarca, restaurada amb gran encert. Aquesta ruta segueix l’antic camí de Borredà a la vall on està enclavada aquesta església. Per la seva antiguitat, aquest camí té un elevat interès propi; la tornada es fa per pistes i camins més moderns, envoltats del típic bosc d'aquesta zona.

La ruta comença a la plaça Major de Borredà. Si no el coneixeu, abans o després de fer la ruta, val la pena donar-hi una vota, tot el nucli històric està molt ben conservat i es respira un ambient de temps passats.

Seguiu les marques del GR 4 direcció oest, de seguida sortireu del poble, per un corriol a la dreta que comença al llom del mur d’una casa. Després de deixar els camps de la sortida del poble i abans de començar una curta pujada, es veuen unes pedres planes en un petit prat a l’esquerra. Són saleres, pedres sobre les quals es posava sal pel bestiar per complementar la seva dieta.

Caldrà estar atent a les marques ja que a trams s’hauran d’alternar pistes forestals que han engolit el traçat originari del camí. Antigament era tanta la importància d’aquest camí que es va empedrar en algunes parts per evitar-ne l’erosió. Hi ha un excel·lent exemple d’aquest treball en un curt tram de pujada on l’erosió ha deixat al descobert la tècnica utilitzada. Les pedres no es col·locaven de pla (sortirien del seu lloc amb massa facilitat) sinó que s’enterraven de costat perquè aguantessin millor el pas d’animals i de persones i les inclemències meteorològiques.

Més endavant caldrà creuar una petita zona d’extracció de graves i continuar amb l’alternança de pista i corriol, fins arribar al torrent del Pontarró que dóna nom a tota aquesta zona i s’haurà de creuar per enfilar-se a l’altre costat on hi ha una pista forestal. A partir d’aquest punt el camí d’anada i de tornada fins a Rotgers serà el mateix.

Cal seguir primer la pista a la dreta, amunt uns 400 metres i en un revolt a l’esquerra, molt rodó, seguir el corriol que s’enfila a la dreta pel marge, entre prat i bosc. Sortireu de seguida a la pista pavimentada, seguiu-la uns metres a l’esquerra. Si voleu abans podeu acostar-vos a la font de cal Cirera, i la petita ermita de Mare de Déu de la Mercè de Cirera d’època moderna, a uns 600 metres cap a la dreta.

Quan arribeu a l’església romànica de Sant Sadurní de Rotgers la construcció que veureu és dels segles XI al XII, tot i que ja hi ha documentació que parla del lloc de Rotgers que disposava d’església l’any 938. En tot cas segons els estudis fets fins al moment semblaria que aquesta església primitiva o va ser arrasada o bé estava situada en un indret fora dels límits estudiats. Des de la seva restauració finalitzada l’any 2004, ha estat inclosa en la xarxa de monuments visitables de la Diputació de Barcelona. Si podeu és del tot recomanable fer la visita guiada, on us donaran una informació molt completa sobre la història i la construcció de l’església.

Seguint la cresta de darrere de l’església, arribareu en un parell de minuts en unes restes de murs adossats a una paret rocosa. Són les restes d’una o dues cases medievals, de la mateixa època que l’església. S’hauria d’imaginar unes cases amb una o dues estances i una teulada d’un sol pendent.

En tornar enrere per iniciar el camí de retorn a Borredà, cal descendir fins al Pontarró. Abans però podeu aprofitar i fer una aturada als planells del Putxot. De la pista principal en surt una a mà dreta que porta a l’extens pla, a la dreta, les ruïnes de la casa sobre un petit llom. Un lloc tranquil per descansar i gaudir del paisatge. Quan us decidiu a iniciar el retorn cal que seguiu les marques del GR ara de baixada fins al Pontarró. A partir d’aquí, caldrà continuar per la pista seguint les marques grogues, que baixa per la banda dreta de la vall, primer a tocar del torrent i després més allunyats. Arribats en una cruïlla de pistes forestals, veureu el camí a la dreta que cal seguir fins a trobar de nou una pista forestal. Seguiu-la a l’esquerra i us portarà aviat a la casa de Capdevila. Si la seguíssiu a la dreta us portaria fins a Vilada pel Pradell i Santa Magdalena de Guardiolans.

Quan arribeu a la casa del Pati enllaçareu amb el GR 241 que comunica els pobles de Vilada i Borredà. Caldrà seguir pel corriol a l’esquerra que us baixarà per creuar el rec del Pati. Altre cop cal estar atents a les marques ja que alternareu trams de pista i de corriols; trams tancats dins el bosc amb trams oberts de pastures i cultius. Un cop creuat de nou el rec del Pontarró, haureu de remuntar fins a les cases del Coll de Bas. De seguida veureu el poble de Borredà per on arribareu tot planejant i gaudint d’aquest tranquil paisatge rural.

• Població: Borredà

• Tipus: Fàcil

• Zona: Borredà

• Punt d'inici: Plaça Major de Borredà

• Punt de final: Plaça Major de Borredà

• Distància (km): 10,5 Km.

• Temps aproximat: 3,5 h.

• Senyalització: Marques vermelles i blanques fins a Rotgers i de retorn al Pontarró (GR 4); marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins a la casa del Pati; marques vermelles i blanques (GR 241) fins a Borredà.

• Cartografia: 64-Lluçanès. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina

• Ruta recomanada per: El Querol Vell, El Querol Artesà

• Bibliografia: A peu per camins berguedans de Rafael López-Monné. Arola editors Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org