Xarxa de camins i rutes circulars

De Feners a Bonner pel Camí de les Fraus

Feners i Bonner són dos llogarrets d’origen medieval a la part alta del riu de Valls. L’aïllament d’aquestes terres n’ha marcat el destí: Feners a peu de la carretera de Saldes a Gósol, encara avui té vida; de Bonner en canvi, només en resten algunes parets alçades, l’aïllament aquí és major. Els uneixen dos camins, el camí de les Fraus per terres de l’antic castell de Fraumir i el camí ral de Gósol a Berga. La unió d’aquests dos camins formen aquesta ruta que transcorre per terres feréstegues que semblen permetre retornar per una estona, a temps passats.

La ruta comença a Feners, un conjunt arquitectònic d’origen medieval (s. XIII) format per diferents habitatges, porxos i la capella de Sant Antoni (s. XVIII),  ubicat en una plataforma elevada i envoltada d'antics camps de conreu i prats. El conjunt ha estat fruit d'una evolució al llarg del temps que va provocar modificacions a l'estructura medieval originària.

Cal començar seguint la pista que baixa cap al sud, direcció el riu aigua de Valls, on trobareu una bifurcació de camins i enllaçareu amb el Camí dels Bons Homes (GR 107), una ruta que uneix Berga amb l’Arieja (Occitània). Just després del pont que creua el torrent de Rúixol, continueu seguint el GR principal i per tant seguir la pista que s’enfila a l’esquerra. La tornada la fareu per la variant (GR 107.1) per la pista que continua seguint el curs del riu.

Passareu unes granges i a la següent cruïlla de pistes heu de continuar a la dreta. Pocs metres després trobareu la bifurcació on heu de deixar el GR i seguir les marques grogues de la Xarxa de Camins del Berguedà. Observeu aquí les parets de pedra seca que delimiten les feixes, indicador del treball que s’havien donat a aquestes terres antigament. És un camí agradable pel mig del bosc, amb alguna clariana. En la següent cruïlla de pistes també haureu de seguir a la dreta, i ben aviat ja completament immersos en aquest bosc de pi roig veureu com el camí s’estreny i acaba essent un corriol i el desnivell fins aquí molt planer, començarà a ser de pujada. Quan estigueu al punt més alt, teniu al davant un turonet que acollí el Castell de Fraumir (s. XIII) del qual ara només en resta un tros del mur de la fortificació bastit sobre una roca plena de vegetació. El lloc és documentat des del s. XII com un dels límits d'una compravenda dins del terme del castell de Gósol. El 1196 és documentat Guillem de Fraumir i el llinatge s'estén durant tot el s. XIII, època en que fou construït el castell.

El camí es torna més planer, i finalment davalla fins a trobar la pista de Bonner que segueix el GR 107.1. Abans d’iniciar el retorn cap a Feners, la proposta és seguir-la a l’esquerra fins al despoblat de Bonner  on destacava la seva ermita de Santa Eulàlia de Bonner , una església romànica del s. XII. La seva situació aïllada va fer que acabés en abandó. L’església es mantingué dempeus fins a finals del s. XX però avui en dia també presenta un estat ruïnós. És un lloc feréstec amb molt d’encant, acollidor, molt assolellat i que ofereix unes espectaculars panoràmiques degut a la gran obertura cap al sud on s’obre la vall de l’Aigua de Valls. La costa que s’alça a l’altre vessant acull també altres petits llogarrets com Moripol també completament abandonat i Vilacireres més al sud, on alguna casa ha patit més sort i recentment s’ha rehabilitat com allotjament rural, Can Blanc de Vilacireres.

Si continuéssiu pista amunt podríeu arribar a l’antic poble miner de Peguera, però aquest itinerari us proposa fer el retorn pel molí de Güell. Així cal desfer el petit tram de pista que heu fet fins aquí i continuar per la mateixa tot baixant cap al riu. Passareu pel coll de Castellar i trobareu una bifurcació per accedir al Pont Cabradís, un indret de gran bellesa on el riu ha excavat una mina a la roca. Si us decidíssiu a allargar la ruta per acostar-vos-hi, heu de saber que no és un camí fàcil,  cal desgrimpar algun tram i sobretot estar atent al risc d’avingudes que us podrien complicar la ruta.

Quan ja estigueu arribant al riu, veureu aigües avall una petita central hidroelèctrica que s’abasteix del riu de Valls, i l’antiga casa de masovers més amunt restaurada i actualment habitada. A mà dreta també hi ha una petita masia abandonada, la Feixeta, que també forma part del petit nucli que s’estableix a l’entorn del Molí d’en Güell, que trobareu aviat a peu de riu. És un antic molí fariner construït a finals del s. XVII, que reprodueix l'estructura d'una masia clàssica. Fou molt actiu durant tot el s. XIX i fins a principis del s. XX, moment en què es modernitzà, tot arribant a funcionar com una autèntica farinera. S’abandonà poc després de la Guerra Civil. En la mateixa època que el molí també es construí el pont vell de l'antic camí ral de Gósol cap a Berga; camí avui dia substituït per la pista que heu seguit, i podeu veure com al pont vell s’hi ha adossat un pont modern de formigó per poder passar els vehicles.

Un cop creuat el riu, teniu un repetjó fins a tornar a la pista principal de Feners. Cal que la seguiu ara riu amunt. Durant el recorregut veureu el canal que proveeix la petita central hidroelèctrica i passareu pel túnel de l’avi,  i poc després pel pont del Malpas. És un camí molt més obert del que heu seguit per l’altre vessant, i anireu tenint vistes alçades del riu fins arribar de nou a l’encreuament amb el GR 107. En aquest punt només us caldrà pujar fins a Feners per la mateixa pista que heu baixat a l’inici de la ruta.

• Població: Saldes

• Tipus: Fàcil

• Zona: Pedraforca

• Punt d'inici: Feners (Gósol)

• Punt de final: Feners (Gósol)

• Distància (km): 10,5 Km

• Temps aproximat: 3 h.

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins el pont del Molí de Feners; marques blanques i vermelles (GR 107) 250m; marques grogues fins a la pista de Bonner; marques blanques i vermelles (GR 107) fins a Bonner i (GR 107.1 fins al pont del Molí de Feners; marques grogues fins a Feners.

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya La Vall de Lord - Port del Comte 1:25.000. Ed. Alpina