Xarxa de camins i rutes circulars

Les fonts del Llobregat i el pas de l'Ós

El Llobregat neix sota el poble de Castellar de n’Hug, on surten a la superfície les aigües de les precipitacions (d’aigua i neu)  recollides a la conca que es genera entre les muntanyes del Puigllançada i la Pleta Roja. Aigües que viatgen per l’interior de l’aqüífer càrstic excavat en les calcàries d’aquesta zona i surten en xocar amb una capa de material impermeable. És un espectacle veure-les sortir de cop de dins la muntanya, formant les Fonts del Llobregat.

En aquest curt itinerari el pes gran recau en l’entorn natural d’aquest inici de riu -on també destaca un indret on el riu s’engorja, el Salt de l’Ós- però també de molts altres ingredients antròpics: antics molins, fargues, un pont romànic, una església romànica i una de neoromànica, i la fàbrica de Ciment “Asland” del Clot del Moro, un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana reconvertida avui en museu.

La ruta comença a la plaça de l’ajuntament de Castellar de n’Hug cap al sud seguint les marques del Camí del Llobregat (GR 270). De seguida unes escaletes baixen fins a l’aparcament municipal i a l’esquerra  comença el camí de les Fonts. És un camí ben arranjat, delimitat amb barana de fusta en molts trams, amb un seguit de plafons informatius amb dades del Llobregat, alguns bancs, etc... Després d’algunes marrades començareu a sentir l’aigua. Passareu arran de torrent que haureu de creuar i de les Fonts del Llobregat, podent-vos acostar a la surgència. Remuntareu un xic i passareu pel Mirador de les Fonts, un balconet des d’on s’observa frontalment la potència de l’aigua en sortir de dins la muntanya –de cabal molt variable segons l’època de l’any-. Continuareu baixant i de seguida arribareu a una pista. Just abans si us hi heu fixat ja hi ha la primera canalització del riu. Baixeu per la pista a l’esquerra passant pel costat del Molí d’Orriols, el primer molí que n’aprofità la força de l’aigua. Si us hi fixeu a la dreta hi teniu un tub gran que anireu trobant al llarg del camí, és la conducció d’aigua (a trams soterrada) que va al Clot del Moro on hi havia la fàbrica de ciment, al final d’aquest itinerari.

Arribareu a una cruïlla de pistes i senders, cal que continueu per la dreta avall i de seguida sereu a l’Hostal les Fonts, un petit hostal de muntanya. Podeu acostar-vos a la zona d’esbarjo de darrera i veureu el Pont de la Farga Vella del s. XIV-XV, ara encaixonat entre l’hostal i la carretera. El nom de Farga Vella li ve perquè uns metres més avall del riu hi havia hagut la primera Farga a peu de riu, ara només en resten algunes runes i és de difícil accés.

Creueu la carretera i continueu pel corriol que surt de davant l’hostal, riu avall pel seu marge esquerra. Aquí el camí s’allunya una mica del riu per retrobar-lo més endavant quan s’ajunta amb el torrent de la Beneta. Passareu pel costat d’algun gorg i més avall una zona més oberta on si busqueu una mica podreu trobar les runes de l’antic Molí-Farga de Rus que funcionà segons l’època com a molí o com a farga. Sortireu a una pista que cal seguir a la dreta per creuar el riu pel pont de Sant Vicenç on veureu de nou la canalització del Clot del Moro i una mica més endavant un corriol a la dreta us portarà fins a l’església de Sant Vicenç de Rus (s. XI i XII). Continueu a l’esquerra passant pel costat de la casa de la Farga i a la dreta trobareu un corriol que us baixarà a peu de torrent. Després de creuar-lo per la palanca,  passareu aquest cop per sota la conducció d’aigua i enllaçareu amb una pista per on ve el camí de Gavarrós. Continueu pista avall i poc després de passar per un porxo, la deixareu per un camí ample a la dreta. Us espera un bon tram per dins al bosc a peu de riu.

Arribareu en un punt on cal salvar algunes pedres, esteu arribant al Pas de l’Ós. En tot aquest tram cal extremar la precaució, el terreny ho demana. Passareu per sobre el salt d’aigua que genera aquest engorjat, un indret d’especial encant. El camí continua per dins el bosc, obrint-se una mica en algun tram fins arribar de nou a una pista forestal. Cal seguir-la a la dreta amunt, per anar a cercar la carretera de la Pobla de Lillet. Uns pocs metres més avall, trobareu la pista pavimentada d’accés al Clot del Moro a la dreta. Seguiu-la i ben aviat començareu a trobar edificacions d’aquest antic complex industrial del Clot del Moro. Abans de fer una baixada pronunciada a la dreta hi ha l’ermita de Sant Jaume una capella d’estil neoromànic construïda per l'enginyer director de la fàbrica de ciment entre 1924 i 1926, en un moment d'ampliació de les dependències de la gran fàbrica.

L’itinerari finalitza davant l’espectacular edifici de l’antiga fabrica de Ciment “Asland” del Clot del Moro que fou endegada per Eusebi Güell a principis del s. XX essent la primera planta dedicada a l’obtenció de ciment portland de la península ibèrica. Avui dia una part de l’edifici ha estat reconvertit en el Museu del Ciment.

• Població: Castellar de n'Hug

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Les fonts del Llobregat

• Punt d'inici: Zona d’aparcament de l’entrada de Castellar de n’Hug (inici ruta) / Zona d’aparcament del Clot del Moro (final ruta) o bé Estació del Tren del Ciment de la Pobla de Lillet (final ruta alternatiu)

• Punt de final: Zona d’aparcament de l’entrada de Castellar de n’Hug (inici ruta) / Zona d’aparcament del Clot del Moro (final ruta) o bé Estació del Tren del Ciment de la Pobla de Lillet (final ruta alternatiu)

• Distància (km): 6 Km

• Temps aproximat: 1,5 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 270) en tota la ruta

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Montgrony-Fonts del Llobregat 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En comptes de deixar el cotxe final al Clot del Moro, hi ha la opció de deixar-lo a l’estació del Tren del Ciment a la Pobla de Lillet. Llavors un cop acabada la ruta al Clot del Moro baixar amb el tren del Clot del Moro a la Pobla de Lillet. (Consultar horaris) La ruta es pot complementar amb la visita guiada al Museu del Ciment del Clot del Moro. Observacions: Aquesta ruta en ser lineal necessita disposar de dos cotxes deixant-ne un a l’inici i l’altre al final de la ruta.

• Bibliografia: Inventari de Patrimoni: invarquit.cultura.gencat.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org Museu del Ciment: www.museuciment.cat/ Tren del Ciment: www.trendelciment.cat