Xarxa de camins i rutes circulars

Pantans i turons

Sant Salvador -o la Tercera Maria- és el nom com és coneix un dels morrals més imponents de la cinglera de Capolat, un dels millors miradors de la Catalunya Central des d’on gaudir de múltiples cims i valls i tota la plana interna que l’acull. L’accés es pot fer des de varis indrets. La proposta d’aquesta itinerari és fer-ho per un dels més suaus, des de la carretera local de Capolat, essent així planera i fàcil. En el camí passareu per indrets interessants com la font de Canalejas, el Pantà de l’Espunyola, la bòfia, els planells de Toreula o la font dels concs de marmons. Una ruta variada per una zona acinglerada de vistes espectaculars.

La ruta comença a la carretera local de Capolat, just després de passar la casa de Gragés i el trencant de Torneula. Hi ha una mica d’esplanada on deixar el cotxe. Cal seguir el corriol amb marques grogues que s’endinsa al bosc, cap al sud. Aquest us baixarà al clot de Foubes passant pel costat d’uns camps de conreu i enfilant-vos de seguida a la pista forestal de Torneula, que heu de seguir a la dreta només uns cent metres. Allà heu de seguir la pista que baixa a la dreta, la tornada la fareu per la continuació de la pista que veníeu. Us endinsareu en una zona forestal de pi roig fins arribar a una petita esplanada on hi ha la font de Canalejes just a peu de la pista.

En aquest punt, cal que deixeu la pista principal i us endinseu al bosc, a l’esquerra, creuant el vailet –el filat del bestiar- pel pas i continueu pel camí que s’endinsa cap a l’est. Ben aviat tindreu el Pantà de l’Espunyola als vostres peus, un petit embassament ubicat en el municipi de Capolat, que és reserva d’aigua del municipi veí de l’Espunyola -a peu de cinglera-. De fet són dos petits embassaments situats just un a continuació de l’altre, que recullen les aigües del petit torrent afluent de la riera de Navel. El fons del pantà està colonitzat per herbassars de Myriophyllum (catalogat com a hàbitat d’interès comunitari). La transparència i l’excel·lent qualitat de l’aigua fan que aquest espai destaqui especialment per ser un punt important de reproducció d’amfibis, especialment diverses espècies de tritons. Si voleu podeu acostar-vos-hi més pel corriol que baixa a la dreta.

En reprendre el camí, mica en mica anireu guanyant alçada per un interessant camí per sobre la cinglera de Sant Salvador. Passareu per trams oberts que ja desvetllen la gran panoràmica sobre gran part de la Catalunya Central que us espera en fer cim. El camí s’anirà eixamplant fins a torbar una pista, que hi enllaçareu just en un revolt tancat. Seguiu-la baixant a la dreta i pocs metres després  trobareu l’indicador del camí d’accés  a la bòfia. És una baixada pronunciada on cal anar amb precaució. Arribareu a un camí perpendicular que heu de seguir a la dreta i ben aviat veureu l’entrada de la cavitat. Us haureu d’ajupir una mica per accedir-hi. Tot i la foscor inicial, de seguida els ulls s’hi acostumaran i observareu la cavitat que amaga. Si hi feu volar la imaginació segur que us venen històries d’éssers fantàstics que surten de les aigües que amaguen. En èpoques humides l’aigua que s’acumula a dins arriba a pocs metres de l’entrada.

Un cop visitada la bòfia cal que retorneu a la pista i la continueu a la dreta (si teniu bona orientació us podeu estalviar la pujada si reculeu només fins el primer encreuament de camins i baixeu fins a trobar el camí marcat també amb groc que baixa a l’Espunyola, i el seguiu amunt cap a l’esquerra). De les dues maneres arribareu en una cruïlla de  quatre camins. Per accedir al cim continuareu per la pista que s’enfila cap al sud. Un bon repetjó i sereu al cim de Sant Salvador. Aquí hi ha una parada pràcticament obligada, per gaudir de les espectaculars vistes de la Catalunya Central, Serra de Queralt, Catllaràs, Puigmal, Cabrerès, Montseny, Lluçanès, Sant Llorenç del Munt, Pla de Bages, Montserrat i Solsonès, etc... Si el dia és serè val la pena portar un bon mapa i podreu ubicar molts indrets. Possiblement veureu també com els voltors (i amb sort algun aufrany) aprofiten les tèrmiques que es generen en aquests terrenys acinglerats, així com els parapentistes que segueixen les seves passes.

Hi veureu també les runes d’una edificació. Hi ha varies teories, hi ha qui hi situa una església preromànica, l’església de St. Salvador de Mata consagrada el 900 pel bisbe de la seu d'Urgell. Però sembla que agafa força les que aquest la ubiquen a peu de cinglera i en canvi aquí hi situen una torre de guaita del s. X (Torneula) transformada en masia probablement al s. XIV-XV. Posteriorment s’hauria construït durant el s. XVII la casa de Torneula on es troba avui, als planells d’accés al morral per on passareu a la tornada, molt més adequats per un mas. En aquest moment l’antiga masia ubicada en aquest morral es passaria a anomenar Sant Salvador.

Un cop us decidiu a iniciar el retorn, cal que desfeu la pista ara de baixada fins a la bifurcació de camins per on heu passat en pujar. Enfileu-vos per dins al bosc i després de passar pel límit d’una zona de planells, us anireu endinsant més al bosc i resseguint la cinglera per la Baga de Sant Salvador. Passareu per alguna zona oberta amb bones vistes, ara més cap a orient, fins a la Rasa Fonda, on enllaçareu amb una pista que heu de seguir a l’esquerra, amunt. Aquí us trobareu amb un dels camins que puja des d’Avià. Creuareu una altra pista i us continuareu enfilant per un corriol enmig del bosc fins a la Font dels Cóms de Marmons, abeurador de les vaques que hi pasturen. Passareu per sobre els coms, ara substituïts per antigues banyeres i fins i tot un frigorífic força menys estètics i integrats a l’entorn que els antics coms de fusta buidada del qual només se’n conserva un. De seguida el camí fa un gir cap a l’esquerra. Passareu pel pas per senderistes del tancat i mica en mica remuntareu fins a una zona més oberta, on recentment s’ha fet una bona tallada del bosc per recuperar aquests antics camps colonitzats per bosc com a pastures. La pujada es suavitzarà i sempre tendint a l’esquerra arribareu a la pista principal de Torneula. Seguiu-la ara a la dreta i tot planejant arribareu de nou al camí inicial, que anant en sentit contrari, us retornarà al lloc on heu iniciat la ruta.

• Població: Capolat

• Tipus: Fàcil

• Zona: Serra de Torneula i Sant Salvador

• Punt d'inici: Trencant de la pista de Torneula (Carretera local de Capolat)

• Punt de final: Trencant de la pista de Torneula (Carretera local de Capolat)

• Distància (km): 8 Km

• Temps aproximat: 2,5 h.

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) L’accés a la bòfia té alguna marca blanca i fites amb pedretes.

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina