Logo Turisme del Berguedà
Ports de muntanya

Port de Coll de Pal

Ens trobem davant d’un port de muntanya de categoria especial (HC). Amb una distància de gairebé 20 quilòmetres, 1284 metres de desnivell positiu i una pendent mitjana del 6,6%, afegit que superem els 2000 metres d’altitud i rampes de fins el 12% - 13%, el converteixen en un port de muntanya de molta entitat. Coll de Pal, és un dels ports de muntanya més durs de la geografia catalana.

Situat en el municipi de Bagà, forma una divisió natural entre les comarques del Berguedà i la Cerdanya, alhora que separa les valls del Llobregat i el Segre. A partir d’aquesta localitat, partim per la carretera BV – 4024 i ascendirem en orientació sud. Després d’un primer quilòmetre molt exigent, amb alguna que altre rampa dura, realitzem un lleuger descans fins el quilòmetre 2.

Una de les característiques d’aquest port és la seva constància, ja que a partir del quilòmetre 3 no realitzarem cap quilòmetre per sota del 5%, sent la majoria entre el 6% i 8%. Sobre el quilòmetre 4 passem per sota del viaducte de Gréixer. Aquesta part és la més opaca de tot el port, ja que la carretera s’endinsa entre roca poderosa. Entre els quilòmetres 5 i 7 passem pels dos quilòmetres més exigents de l’ascens, formats la gran majoria per una llarga recta amb mitjanes pròximes al 10%. A prop del quilòmetre 7, disminueix sensiblement el percentatge, després de realitzar una gran corba de ferradura. És en aquest punt, on comencem a tenir unes imatges d’estampa de tot el Berguedà. De nou, emprenem rampes exigents, en aquest cas al voltant del 8%. Sortint del quilòmetre 8, el port torna a endinsar-se en una zona boscosa. Aquesta part del port té una mitjana entre el 7% i 8%. Passat el quilòmetre 9, deixem a l’esquerra la Font de la Ona. El port, a l’estar orientat al sud, pot arribar a ser temible en mesos estivals, ja que podem patir les altes temperatures. És en aquest punt, on el port canvia de fisonomia, sortim d’una zona boscosa cap a una zona molt més exposada a l’aire on tenim unes vistes esplèndides. Anirem ascendint amb un gran precipici a la nostra dreta i en paral·lel una zona rocosa molt afilada, tenint al fons, el Pedraforca. Dels quilòmetres 10 al 12 els percentatges tenen una mitjana del 8% i encara comptem amb alguna que altre rampa per sobre del 10%. Així mateix, en el quilòmetre 11 deixarem endarrere el Mirador de la Dehesa (1550 metres). Després de passar la zona rocosa, tenim una primera imatge visual de on acaba el port. Ens tornarem a endinsar en una zona boscosa però a més altitud on la vegetació serà diferent. Entre els quilòmetres 13 i 15 seguim amb una mitjana similar entre el 6% i 8 %, però aquest tram té forces rampes del 10%. A la cota 1700, deixarem endarrere el Mirador d’Orris. Del quilòmetre 14 al 17, faltarà poc per arribar a les immediateses del Xalet de Coll de Pal, on el percentatge ha anat disminuint progressivament fins un còmode 5%. Però en aquí, el percentatge torna a augmentar i la fatiga també, sumat a que ens trobem en una cota alta, podem trobar que la meteorologia és més hostil i que el vent fa acte de presència. El port, finalitza a la divisòria amb la Tosa d’Alp i coronem en un marc incomparable veient la cara nord de la Cerdanya a una cota de 2106m.

  • Fitxa tècnica

  • Població: Guardiola de Berguedà

  • Punt d'inici: BV-4024. Bagà (Parc Natural Cadí – Moixeró).

  • Punt de final: Coll de Pal.

  • Distància (km): 18,5 km

  • Temps aproximat: 1,5 - 3 hores

  • Desnivell acumulat: 1.234 m.

  • Per organitzar-te

  • Cartografia: Berga 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.

Documents i enllaços

Fes-te amic del Berguedà!

OFICINA DE TURISME DEL BERGUEDÀ

 

Horari d'atenció al client:

de dilluns a divendres de 9 a 14h.

dissabte, diumenges i festius, de 10 a 16h.

Tel.  654 125 696

E-mail: turisme@elbergueda.cat

RECONEIXEMENTS

  • biosphere fondo trans
  • Green-Destinations-Logo-FINAL-full-1-blanc.png

 

  • logo-agencia.png
  • logo-terra-futurs.png
  • logo-diba.png
  • logo-pirineus.png
  • nattur-blanc3.png
  • interreg-blanc.png

Segueix-nos

  • peu-twitter.png
  • peu-facebook.png
  • peu-youtube.png
  • peu-instagram.png