Itineraris circulars

Passejada en BTT rere Picasso

L’estada de Picasso a Gósol durant dos mesos i mig a la primavera del 1906 va marcar per sempre més a l’artista malagueny. Aquesta etapa no només fou decisiva per la seva recerca artística sinó que també, de retruc, seria un senyal per a l'evolució posterior de l'art pictòric del segle XX. És ben conegut que el viatge des de Guardiola a Gósol van impressionar fortament a l’artista i a la seva companya Fernande Olivier. També se sap que Picasso voltava habitualment pels camins de les rodalies, per captar paisatges per pintar. En aquesta ruta, fàcil i divertida, de poc més de 6 km, es recorre bona part dels trams que Picasso i la seva parella van fer per arribar a Gósol, però també es fa un preciós tomb per la vessant sud de Gósol on segur que Picasso hi va passejar.

Amb sortida des de la Plaça Major, just davant d’una escultura d’una noia amb un càntir al cap –en memòria de l’artista-, la ruta comença en direcció Saldes, fent un tomb per la falda del tossal de Gósol, amb el Castell al cim. A la rotonda,la ruta continua per sota la carretera, seguit el “Camí Picasso”, el camí que va fer l’artista en arribar a Gósol, però en sentit contrari. La ruta, força planera, arriba al Coll del Cap de la Creu, on el Camí Picasso continua cap a l’esquerra, paral·lel a la carretera, mentre que la ruta gira a la dreta, en direcció a n petit mirador amb una font. És un bon indret per gaudir de les vistes de Gósol i dels paisatges de l’entorn. El traçat puja lleugerament fins a un petit collet (menys de 500 metres) per descendir per l’altra banda de la Serra del Puig. Al fons s’observa la Serra del Verd i just al davant la riera de l’Aigua de Valls fins on baixarà la ruta. La ruta baixa fent alguna ziga-zaga per un traçat que dóna la volta al Serra del Puig fins passar sota un càmping i després d’una petita pujada, trobar la pista que dóna la volta al Castell de Gósol. Aquí la ruta tomba a l’esquerra fent la volta al turó del castell, per un camí força planer. De seguida s’entra a Gósol fent una petita pujada abans d’assolir la Plaça Major, finalitzant la ruta.

• Número de ruta: B04

• Altitud màxima: 1466 metres

• Desnivell acumulat: 130 metres

• Senyalització: Fites amb plaqueta EMbleMatiC

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: Picasso en Gósol, 1906. Un verano para la modernidad. Jessica Jaques Pi. Visor Distribuciones. ISBN : 978-84-7774-682-9 El Pedraforca i les valls de Saldes i Gósol. Ramón Rovira Solà i Àngels Martín Celmà. Ed. El Farell.