Itineraris circulars

De Vilada a Sant Sadurní de Rotgers

Durant la invasió musulmana de la península ibèrica, hi va haver una altíssima concentració de població al llarg del Pirineu (i Prepirineu) català. Molta gent va fugir cap a les muntanyes buscant en aquest territori la seguretat i el refugi que no trobava a les planes de l’interior. Això explica el gran nombre d’ermites i esglesioles romàniques escampades arreu del Pirineu, en part per “marcar” i confirmar un territori cristià davant la invasió musulmana, en part per trobar també el refugi en la fe davant d’una situació adversa. La majoria d’aquestes esglésies feien la funció de parròquies amb la intenció d’agrupar els habitants d’una determinada àrea. És per aquest motiu que no només hi un gran nombre d’esglésies romàniques al Pirineu (i Prepirineu) sinó que també, la gran majoria d’esglésies i monestirs que hi ha en aquest territori són, precisament, romàniques. En aquesta ruta s’observa una magnífica església romànica –Sant Sadurní de Rotgers– ubicada actualment en un indret força aïllat, però que probablement, mil anys enrere, es trobava envoltada de més habitatges propers dels que hi ha actualment. La ruta no és gaire llarga en recorregut però el desnivell acumulat, sobretot fins a Sant Sadurní, és força considerable.

Descripció.

La ruta comença seguint la carretera C-26 en direcció Borredà. Tot just finalitat el poble, cal tombar a mà esquerra en direcció Castell de l’Areny. Passats 100 metres la ruta deixa l’asfalt i continua per una pista que baixa fins a una casa (Cal Tatxero) amb un petit pontet que travessa la riera. A l’altra banda del pont, l’itinerari segueix a l’esquerra seguint sempre la pista principal que, a poc a poc, es va enfilant, passant des dels 675 metres de Cal Tatxero a carenar al voltant dels 1.000 en el punt més alt.

Assolit el punt més alt, quan tot just quan comença a mig planejar i descendir, cal girar cap a l’esquerra per un camí que transcorre arran de petites bassotes i bassals i que travessa un pla de pastureig, prop de les runes d’una construcció. A l’altra banda –creuant una petita filera d’arbres- s’observa un pista asfaltada senyalitzada com a GR pel que cal continuar a mà esquerra. Uns 300 metres més enllà el camí fa una mica de placeta a mà esquerra, la ruta hi entra puntualment per accedir a Sant Sadurní de Rotgers.

És, sens dubte, una de les esglesioles romàniques de petites dimensions més boniques del Berguedà. Pel seu bon estat de conservació, pel seu campanar... es tracta d’un edifici d’extraordinària bellesa, aïllat en un magnífic paratge.

Sortint de Sant Sadurní, la ruta continua en la mateixa direcció -sense asfaltar-fins que a 1,300 km, aproximadament, apareix un trencall. La ruta continua pel camí de l’esquerra deixant de banda el camí de la dreta que mena cap a unes granges i que ens tornarà a aparèixer uns 250 metres més enllà. La ruta continua sempre el camí principal que baixa cap al riu. Quan la pista és asfaltada ben aviat apareix un petit mirador, en realitat, l’accés a Sant Ramon. El lloc –conegut com La Ribera- és força bonic i en realitat, tot el grup de cases,  masies i antics molins dispersos pertanyen a 3 municipis diferents: Castell de l’Areny (la majoria), Borredà i Vilada.

Finalment, la ruta surt a la carretera de Castell de l’Areny tombant a l’esquerra cap a Vilada i entrant a la població pel mateix recorregut que de sortida.

• Població: Vilada

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Davant l'ajuntament de Vilada

• Punt de final: Davant l'ajuntament de Vilada

• Distància (km): 11,5 Km

• Temps aproximat: 2,5 h.

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina

• Bibliografia: Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org