Itineraris circulars en bici de carretera

La Cardonesa

Berga-Graugés-Casserres-Viver-Serrateix-Cardona-Montmajor-Montclar-L’Espunyola-Avià-Berga

Es tracta d’una de les rutes més populars que recorre el sud-oest del Berguedà. La ruta ens portarà fins a Cardona, uns dels principals recursos turístics del Bages.

La ruta transcorre majoritàriament per carreteres secundàries amb un ferm en molt bon estat, fet que li dóna molta tranquil•litat i seguretat. La tendència general és que es tracta d’una ruta força rodadora, amb petits desnivells de pujada i baixada però sense cap pendent excessivament remarcable.

Al llarg de tot el recorregut trobarem diversos punts d’interès que val la pena visitar. Tot i que no ens podem aturar en cadascun d’ells, sempre podem aprofitar per conèixer algun racó desconegut i retornar-hi per compartir la descoberta.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig i a la primera rotonda –amb l’emblema de la Patum- agafarem la carretera de Sant Fruitós amunt. Al capdamunt del carrer girarem a mà esquerra en direcció a la Valldan. Passat el veïnat, arribarem a la carretera C-26 que només seguirem fins a la segona rotonda. Aquí, voltarem gairebé tota la rotonda per enfilar un caminet asfaltat que marxa avall indicat com “Graugés” i que en pocs metres desemboca a la carretera BV-4135.

Seguirem aquesta via poc més de 3 Km per desviar-nos a mà dreta en direcció Graugés. Passarem la colònia agrícola i el llac –si us hi fixeu bé el veureu a mà dreta- i seguirem cap al sud fins a Sant Pau de Casserres on empalmarem amb la BV-4132 que seguirem en direcció Casserres fins al final de la carretera. Un cop aquí, tombarem a mà dreta i pocs metres més endavant a mà esquerra per l’antic camí de Cardona –asfaltat i indicat com a Fonogedell- que ens portarà primer cap a Sant Joan de Mondarm i després a Viver on trobarem la BV-4235 que seguirem en direcció Serrateix.

Un cop arribats aquí val la pena la visita al monestir de Santa Maria.La carretera segueix pujant un parell de quilòmetres per iniciar una constant baixada fins a trobar la C-55 a tocar de Cardona. Sense entrar en aquesta gran via, seguirem en direcció al centre de la vila per la carretera 1410z, que més endavant es converteix en B-422.

Un cop al centre, podem aprofitar per fer alguna visita o proveir-nos de queviures o beguda.Sortirem de Cardona prenent la B-400 per anar a creuar el riu Cardener en direcció Gargallà on arribarem per la mateixa carretera en una suau pujada al cap de 7 Km. Seguirem cap al nord fins passat el PK 13 on ens haurem de desviar a mà dreta en direcció a Montmajor (B-421). A partir de Montmajor, una carretereta ens aproparà fins a Montclar per continuar fins a trobar la BV-4131 que seguirem cap a l’esquerra en direcció l’Espunyola.

Un cop arribats aquí, ja només ens quedarà tombar a la dreta i planejar cap a Avià i Berga per la C-26 fins a retornar al punt on havíem iniciat la ruta.

• Població: Berga

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 78,37 km.

• Temps aproximat: 4,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell