Itineraris circulars en bici de carretera

La Volta al Cadí

Guardiola de Berguedà-La Pobla de Lillet-Castellar de n’Hug-coll de la Creueta-Alp-Prats i Samsó-Bellver de Cerdanya-Martinet-La Seu d’Urgell-Adraèn-Fórnols-Tuixent-coll de Josa-Gósol-coll de la Trapa-Saldes-Guardiola de Berguedà

El Parc Natural del Cadí-Moixeró va ser declarat el 1983 per la Generalitat de Catalunya i actualment és el segon espai d'interès natural en extensió de Catalunya. Comprèn el conjunt de serres prepirinenques del Cadí i de Moixeró. Està situat a cavall de les comarques del Berguedà, l'Alt Urgell i la Cerdanya. El cim més alt és Puig de la Canal Baridana o Vulturó de 2.648 m, tot i que també alberga altres cims prou reconeguts com el Moixeró (2.409 m), el massís del Pedraforca (2.506 m) i la Tosa d'Alp (2.536 m) o el Puigllançada (2.409 m) per citar-ne només alguns.

Les serres del Cadí i del Moixeró unides en el port de Tancalaporta (2.357 m) formen un partió d'impressionant alçada entre la vall del Segre i la vall del riu Llobregat.

L’itinerari que us proposem és una perimetral pel parc natural que ens permet copsar la diversitat paisatgística d’aquest espai. Es tracta de la ruta més llarga de totes les proposades i val la pena destinar-hi un dia ben sencer.

La ruta s’inicia a la plaça de l’església de Guardiola de Berguedà, d’on sortim per la B-402 en direcció la Pobla de Lillet pujant suaument pel costat del riu Llobregat. Creuarem el poble i, a la sortida agafarem la BV- 4031 en direcció Castellar de n’Hug on iniciarem una llarga i constant pujada que ens portarà a assolir el coll de la Creueta (1940 metres) en 20 Km i 1000 metres de desnivell de pujada.  Cal ser conscients que la llargada de la pujada i agafar un ritme adequat.

Aproximadament a mig camí trobarem el poble de Castellar de n’Hug on podrem fer un recés i aprovisionar-nos de menjar i begudes si ens fa falta.

Un cop fet el coll, enfilarem una petita baixada i tot seguit la pujada que ens portarà a coronar el coll del Pedró on girarem cap a l’esquerra per la carretera GI-400 en direcció l’estació d’esquí de la Molina. Enmig de l’estació, aquesta carretera es bifurca per l’esquerra en direcció Masella, que és per on haurem de seguir. Passarem per aquesta segona estació i seguirem baixant fins a Alp.

Creuarem el poble pel seu interior per anar a trobar la GIV-4033 en direcció Prats i Sansor. Creuem el poble i la carretera, en canviar de província, pren la nova nomenclatura de LP4033a i ben aviat LP4033b. Seguim per aquesta via per anar a passar per dintre Bellver de Cerdanya, bon lloc per agafar provisions.

Passat Bellver, agafem la N-260 que ens portarà fins a la Seu d’Urgell creuant diversos pobles. Just en arribar a les envistes de La Seu, passat els veïnats de Sant Pere i Sant Antoni, al peu mateix de la carretera, ens desviem a mà esquerra, seguim un tram el riu Segre, creuem el pont i enfilem per la L-4008 (C-462) per iniciar la llarga ascensió fins a Adraèn (1370 metres). La pujada, però, no acaba aquí sinó que ens caldrà acabar d’arribar fins al coll de Bancs per trobar un descans i començar la baixada que ens portarà fins a Tuixent passat per Fórnols i Cornellana.

Sense arribar al poble de Tuixent – que, per descomptat es mereix una vista-, agafem la C-563 que resseguint el riu de Josa ens portarà, amunt, fins al poble i coll homònim. Un cop al coll, començarem la baixada fins a Gósol i el coll de la Trapa amb la carretera convertida en B-400. Des d’aquí, iniciarem la baixada cap a Saldes i el Collet. Només un petit tram de pujada per coronar l’Alt de Maçaners ens trucaran el què podria ser una inacabable baixada.

Un cop arribats al collet, ja només caldrà agafar la C-16 cap a l’esquerra per retornar a Guardiola de Berguedà i culminar aquesta gran ruta.

• Població: Guardiola de Berguedà

• Punt d'inici: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Punt de final: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Distància (km): 167 km.

• Temps aproximat: 10 hores

• Altitud màxima: 1940 m.

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell