Itineraris circulars en bici de carretera

Volta al Cobert

Berga-Vilada-Borredà-Santa Maria de Merlès-La Guàrdia-Cal Ramons-Gironella-Berga

Aquesta volta ens portarà fins als límits que separen el Berguedà del Lluçanès resseguint tres cursos fluvials que tots convergeixen en el riu Llobregat. Primer, travessarem l’embassament de la Baells per seguir la riera de Mergançol fins a Borredà. Més endavant la riera de Merlès ens acompanyarà durant més de 20 quilòmetres fent en molts trams de partió entre aquestes dues comarques. Finalment, arribarem al riu Llobregat que seguirem cap al nord fins a Berga.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig que seguirem fins al capdamunt per seguir cap a la dreta per la ronda Moreta, la carretera de Ribes i emprendre la carretera C-1411z fins al coll de Santa Magdalena. Passat el coll seguirem per la carretera vella de Cercs (C-1411a) uns poc metres ja que ben aviat seguirem per la carretera principal BP-4654 fins creuar la C-16 per sota. Un cop creuada aquesta carretera principal iniciarem la baixada que ens portarà fins a l’embassament de la Baells seguint per la C-26 en direcció Vilada i Ripoll.

Passat l’embassament comença una suau i constant pujada fins a Vilada. Passarem Vilada per resseguir el Mergancol –el tenim a la dreta- fins a Borredà alternant pla amb petites pujades i baixades, però amb tendència a tirar amunt.

Seguim per la C-26 en direcció Ripoll-Les Llosses i un parell de quilòmetres més endavant trobarem una bifurcació que seguirem per la dreta, en direcció Alpens-Sant Quirze de Besora i iniciarem la baixada fins al cobert de Puigcercós, a la riera de Merlès. Arribats aquí, ens desviarem cap a la dreta per la VM-4406 per resseguir la riera de Merlès en un llarg tram de més de 20 Km fins passat el poble de Santa Maria de Merlès. Abans, però, creuarem la C-62 per agafar la BV-4406 i seguir avall.

En arribar al punt quilomètric 5 d’aquesta carretera la deixarem per desviar-nos cap a la dreta, en direcció Sagàs. Mig quilòmetre més endavant caldrà agafar una carretera asfaltada en direcció Biure i Gironella. Entrarem a Gironella per la zona esportiva municipal. Un cop arribats al carrer principal, caldrà tombar cap a la dreta per sortir del poble en direcció nord seguint la C-1411z que ens durà fins a Berga, punt final de l’excursió.

• Població: Berga

• Tipus: Mitjà

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 69 km.

• Temps aproximat: 4 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell