Itineraris circulars en bici de carretera

La volta a Alpens

Berga-Vilada-Borredà-Alpens-Sant Agustí de Lluçanès-Santa Eulàlia de Puig-oriol-Lluçà-Santa Maria de Merlès-Puig-reig-Gironella-Berga

Pels ciclistes berguedans anar fins a Alpens és un clàssic. Ara bé, la manera de retornar fins al punt de tornada pot ser molt diferent. Hi ha qui l’escurça o qui l’allarga més. En qualsevol dels casos es tracta d’una ruta trencacames on les pujades i baixade-, per bé que cap d’elles sigui excessivament dura- s’alternen constantment en una munió de colls i collets que no ens permeten gaires moments de treva continuada.

En aquesta ocasió us proposem escollir una de les opcions més llargues que us portarà a recórrer bona part del nord del Lluçanès, la riera de Merlès i retornar resseguint el curs del Llobregat i les colònies industrials escampades pel sud del Berguedà en un recorregut que llinda els 100 Km.

La ruta comença a l’aparcament del collet de Sant Magdalena, davant del restaurant la Cabana. Agafarem la carretera vella de Cercs (C-1411a) uns poc metres ja que ben aviat seguirem per la carretera principal BP-4654 fins creuar la C-16 per sota. Un cop creuada aquesta carretera principal iniciarem la baixada que ens portarà fins a l’embassament de la Baells seguint per la C-26 en direcció Vilada i Ripoll.

Passat l’embassament comença una suau i constant pujada fins a Vilada. Passarem Vilada per resseguir el Mergancol –el tenim a la dreta- fins a Borredà alternant pla amb petites pujades i baixades, però amb tendència a tirar amunt.

Seguim per la C-26 en direcció Ripoll-Les Llosses i un parell de quilòmetres més endavant trobarem una bifurcació que seguirem per la dreta, en direcció Alpens-Sant Quirze de Besora i iniciarem la baixada fins al cobert de Puigcercós, a la riera de Merlès. Aquí iniciem la pujada fins Alpens on podem fer una aturada per avituallar-nos i per visitar un veritable poble-museu entorn de la forja. Seguint per la mateixa carretera començarem una planejada que ens portarà fins al collet de Sant Agustí.

Deixem la carretera actual per desviar-nos cap a mà dreta per la BV-4653 en direcció Prats de Lluçanès durant un quilòmetre on ens desviarem a la dreta per la BV-4341 seguint les indicacions de Santa Eulàlia de Puig-oriol on arribarem al cap de 9 Km.

A Santa Eulàlia podem fer un recés i avituallar-nos. Seguirem per la mateixa via en direcció Lluçà, on passarem pel costat del monestir homònim una joia del romànic que mereix la visita. Seguirem el camí fins a trobar la C-62 que agafarem cap a la dreta en direcció Gironella en forta baixada fins a trobar l’hostal Sant Cristòfol al peu de la riera de Merlès. Arribats en aquest punt, deixarem la carretera principal per agafar la BV-4406 i resseguir el curs de la riera avall fins passat el poble de Santa Maria de Merlès. A partir d’aquí ens començarem a enfilar la pujada que ens portarà fins al coll de la Guàrdia – santuari que deixarem a la nostra dreta, dalt d’un turó- on iniciarem una davallada constant fins a Puig-reig.

Aquí agafarem la C-1411z, per pujar Llobregat amunt passant per les diverses colònies tèxtils del riu Llobregat, la vila de Gironella fins arribar a Cal Rosal. Aquí abandonarem aquest eix per desviar-nos a mà esquerra en direcció Graugés per la BV-4135. Seguirem amunt fins trobar la C-26 a la rotonda d’entrada del polígon de la Valldan. Seguirem aquesta via per la dreta en direcció Berga. Un cop arribats a Berga, seguirem per la ronda Moreta i la carretera de Ribes fins a arribar al coll de Santa Magdalena, punt final de la ruta.

• Població: Berga

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Collet de Santa Magdalena, Berga

• Punt de final: Collet de Santa Magdalena, Berga

• Distància (km): 98 km.

• Temps aproximat: 5,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell