Itineraris circulars en bici de carretera

La Volta Gran

Berga-Cal Rosal-Gironella-Puig-reig-Casserres-L'Espunyola-Avià-Berga.

El nom pot portar a confusió ja que com “La volta gran” us presentem una de les rutes més curtes de la col•lecció. Aquesta volta, però, és un clàssic de la comarca. Quan la pràctica del ciclisme de carretera entre els amateurs era anecdòtica, els més agosarats s’atrevien a fer-hi gairebé 40 Km. Actualment aquesta ruta segurament prendria el nom de “la volta curta” però, per tradició, ens ha semblat oportú mantenir-li la seva denominació original. Aquest recorregut també va ser l’escollit pel sector de la bicicleta durant els anys que es va celebrar el triatló a Berga.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Agafem la carretera en direcció sud. A la primera rotonda seguim en direcció Serra de Noet-Cal Rosal per l’antiga C-16, actualment C-16z.

Resseguirem el curs del riu Llobregat per aquesta carretera fins a Puig-reig. Inicialment anirem seguint les indicacions que ens guien fins a Gironella, on passarem per dintre del poble. A partir d’aquí, continuarem fins a Puig-reig passant per dintre la colònia Bassacs i pel costat de Viladomiu Vell, Viladomiu Nou, el Guixaró i Cal Prat.

En arribar a Puig-reig, creuarem el poble fins a trobar la rotonda que enllaça amb la carretera BV-4131 que ja no abandonarem fins a l’Espunyola.

La carretera s’enfila suaument durant 14 Km. Iniciem la pujada pel costat de la riera de la Sala –la tenim a l’esquerra- on, en època de pluges, podem observar algun salt d’aigua abundant. Pels voltants, els estralls del gran incendi del 1994 encara es perceben amb un bosc jove, que no acaba de créixer del tot. A mesura que ens apropem a Casserres, el camps de cereals van prenent el protagonisme al bosc.

Creuem Casserres pel seu interior, on podem proveir-nos d’algun queviure o beguda en cas que ens faci falta i seguim per la mateixa carretera en direcció l’Espunyola. Els masos escampats pel mig dels camps, són el paisatge habitual del recorregut i, al fons, les primeres estribacions pirinenques que es veuen cada vegada més a prop.

Admirant aquests paisatges arribem fins a l’Espunyola, on agafarem la C-26 cap a la dreta en direcció Avià i Berga. Des d’aquí, una planejada amb lleugeres oscil·lacions ens retornarà a Berga, punt final de la ruta.

• Població: Berga

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 39,5 km.

• Temps aproximat: 2,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell