Itineraris circulars en bici de carretera

La Lluçanesa

Puig-reig-Navàs-Prats de Lluçanès-Sant Feliu Sasserra-Oristà-Sant Bartomeu del Grau-Santa Eulàlia de Puig-oriol-Lluçà-Santa Maria de Merlès-Puig-reig

El ciclistes berguedans acostumen a desplaçar-se cap al sud quan busquen rutes menys muntanyenques i al Lluçanès hi troben un paradís.

El Lluçanès no té les grans ascensions que té el Berguedà però disposa d’un territori trencat, amb constants alts i baixos que t’obliguen a canviar sovint de registre i que al final de la jornada pots acabar sumant uns desnivell considerables.

A més, el Lluçanès és un territori poc conegut amb nombroses carreteres, en bon estat i poc transitades en general, fet que dóna molta seguretat a les rutes.

La ruta comença a l’aparcament de la zona de plaça nova de Puig-reig. Anirem a buscar el carrer principal en direcció sud per seguir per la carretera C-1411z en direcció Navàs. Passarem per Cal Marçal i seguirem baixant pel costat de la C-16 fins a Navàs on entrarem per la sortida de la rotonda que ens ho indica.

Arribat a la rotonda del costat de la benzinera ens desviarem a mà esquerra per la BV-4401 en direcció Prats de Lluçanès en una pujada constant fins a Sant Pau de Pinós on iniciarem la baixada fins a prop de Prats on arribarem en lleugera pujada.

Sense entrar al poble, a la primera rotonda girarem a mà dreta per la B-431 en direcció Sant Feliu Sasserra on arribarem després de fer la primera part del recorregut en baixada i la segona de pla. Gairebé a la sortida de Sant Feliu ens desviarem a mà esquerra per la B-433 que ens portarà fins a Oristá, tot avall. Aquí, a la rotonda d’entrada al poble, sortirem per la darrera sortida en direcció Sant Bartomeu del Grau-Vic per la  mateixa via fins coronar la pujada i trobar la nova carretera que uneix el Berguedà amb Osona, la C-62 que seguirem uns pocs metres per la dreta, amunt. De seguida, però, la deixarem i ens desviarem a l’esquerra en direcció Sant Bartomeu del Grau. Només sortir, cal que ens tornem a desviar a l’esquerra seguint la mateixa indicació. Més endavant cal creuar l’antiga carretera i seguir recte cap a Sant Bartomeu on arribem en 5 Km.

En arribar al poble, marxarem per la BV-4601 en direcció Perafita, on no arribarem ja que passat els plans de Vilarrasa ens trobarem amb la BV-4653 que seguirem cap a la dreta en direcció Sant Agustí de Lluçanès –on tampoc arribarem-. Entre el punt quilomètric 15 i 16 d’aquesta via en desviarem cap a l’esquerra en direcció Santa Eulàlia de Puig-oriol i Lluçà per la BV-4341, coneguda com la Costa del Gats. Passarem aquests dos pobles i ens plantarem a la Pedra Dreta. Aquí empalmarem amb la C-62 que seguirem per la dreta en direcció Gironella. Comencem la baixada que ens portarà fins a la riera de Merlès a la zona de l’hostal Sant Cristòfol.

Arribats en aquest punt, deixarem la via principal per seguir el curs de la riera per la BV-4406 cap al poble de Santa Maria de Merlès per emprendre la baixada final que ens retornarà a Puig-reig, punt on havíem iniciat la ruta.

• Població: Puig-reig

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Plaça nova de Puig-reig

• Punt de final: Plaça nova de Puig-reig

• Distància (km): 109 km.

• Temps aproximat: 6 hores

• Desnivell acumulat: 1998 m.

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell