Itineraris circulars en bici de carretera

Volta al Pradell, la Trapa i el Collet

Guardiola de Berguedà-Sant Corneli-Fígols-coll de Fumanya-coll de Pradell-coll de la Trapa-Saldes-Maçaners-el Collet-Guardiola de Berguedà

El coll de Pradell és una dels ports de muntanya per a la pràctica de la bicicleta de carretera que ha pres més renom en els darrers anys, arrel de la seva inclusió en la marxa cicloturista “la ruta minera” i per ser considerat un port molt dur amb rampes de més del 20%.

El port es troba a 1.735 metres d'alçada sobre el nivell del mar i fa de divisòria entre la Serra d'Ensija i els Cingles de Costafreda, separant les valls del torrent del Coll de Pradell i del torrent de l'aigua salada.

Aquest itinerari és una proposta circular que va a coronar aquest port des de la vessant de Sant Corneli, pujant primer el coll de Fumanya. Tanquem la ruta cap al coll de la Trapa i retornant per la vall del riu Saldes, amb unes bones vistes del Pedraforca des de diferents costats.

La ruta comença a la plaça de l’església de Guardiola de Berguedà. Cal que seguim uns 5 quilòmetres avall per la C-16 –molt de compte amb els cotxes que passen a altes velocitats!- fins arribar a l’entrada de l’embassament de la Baells i central tèrmic ade Cercs. Aquí, agafarem la carretera BV-4025 a mà dreta per iniciar una forta pujada fins a Sant Corneli i el coll de Fumanya. Cal agafar un bon ritme ja que la pujada s’allarga una mica més de 10 Km

Passat el coll de Fumanya passem per davant del centre d’interpretació dels dinosaures i seguim avall fins al pla de la Barraca per agafar aire. El coll és el punt d’acollida de l’espai actiu Vallcebre que aglutina diverses activitats d’aventura en el medi natural. En aquest pla, agafem la carretera que marxa per l’esquerra en direcció Saldes del coll de Pradell per iniciar –probablement- la rampa més dura de tota la comarca. Són 4 K, fins a coronar el cim però amb trams que superen el 20% de desnivell.

Un cop coronats, començarem la baixada que ens portarà fins al coll de la Trapa on empalmarem amb la carretera B-400 que seguirem cap a la dreta en direcció Saldes. Baixarem fins passat el pont sobre el riu –després de Saldes- on començarem l’ascensió al darrer port de la jornada: l’alt de Maçaners. Un port de poca exigència. A partir de Maçaners ja només ens quedarà una llarga baixada fins retrobar la C-16 al Collet que seguirem uns 5 Km en direcció nord per retornar al punt d’inici de la ruta.

• Població: Guardiola de Berguedà

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Punt de final: Plaça de l’Església de Guardiola de Berguedà

• Distància (km): 50 km.

• Temps aproximat: 3,5 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell