Itineraris i xarxa de camins

Fígols i la vall de Fumanya

El passat històric d’aquest racó del Berguedà ve marcat per l’explotació de les mines de carbó. Recorrent aquesta ruta podreu observar dos elements que manifesten aquesta activitat: les restes de diverses mines i les petjades de dinosaures. Podeu completar la ruta amb la visita al Museu de les Mines de Cercs i el centre d’interpretació de Dinosaures Fumanya, i aprofundir en el coneixement d’aquest món tan obscur.

La ruta comença davant el Museu de les Mines de Cercs i es dirigeix cap al sud seguint les marques del camí del Llobregat (GR 270). Aviat la pista deixarà de ser asfaltada, a mesura que es va enfilant cap a ponent direcció Fígols. Passareu pel costat d’uns polvorins i per les cases del Quer i Cal Gorra, i al següent trencant deixareu les marques de GR i per seguir les del PR-C 73, per la pista a la dreta que ara sí que pujarà de valent, cap a Cal Calderer. Quan arribeu a la pista asfaltada seguiu-la a l’esquerra fins a l’encisador nucli de Fígols, actualment un dels municipis amb menys densitat de població de Catalunya; pocs habitants i molta terra. En destaca l’església romànica de Santa Cecília (XI – XII)

Un cop abeurats i refrescats si us fa falta a la font del poble, trobareu just després de l’ajuntament la bifurcació de camins; cal que seguiu la pista asfaltada direcció coll de la Veça, veureu aquí el corriol que s’enfila a la dreta, per on retornareu.

Anireu baixant de forma suau passant pel costat del cementiri i la casa deshabitada de cal Sant. Aquí l’asfaltada continua a l’esquerra cap a la Font de la Parera però vosaltres cal que seguiu la pista de la dreta i poc més de mig quilòmetre després, en un revolt tancat a la dreta, deixeu-la i seguiu la que marxa per l’esquerra fent un canvi de rasant. Tot seguit veureu les restes d’unes construccions i la boca-mina del Curro, que mostra el passat minaire de la zona.

Seguint el camí del l’obaga de Fígols passareu per trams de fort pendent i d’altres de més suaus, però sempre amb tendència a anar amunt. El Morral, el coll de Sant Ramon, i fins a arribar a la coma de Veça on hi ha un pla amb tres o quatre basses. A la dreta de la segona bassa hi ha el coll amb una bifurcació de camins. Si ho necessiteu podríeu retallar la ruta per aquí i seuir el camí de la dreta que uneix aquest PR amb la variant de Fígols, al Torrent del Peu de l’Obaga per on retornareu. Si aneu bé la proposta és però arribar-vos al pla de la Creu de Fumanya. Així cal que continueu per la pista de l’esquerra que pujant suaument us hi portarà. Pel camí podreu gaudir d’unes interessants perspectives de la serra d’Ensija i de l’antiga mina a cel obert de Vallcebre on hi ha les petjades de dinosaures.

Un cop al collet Mercadal el camí comença a baixar fins al Pla de la Creu de Fumanya.         En aquest punt enllaçareu amb el camí vell de Peguera que cal que seguiu a la dreta per anar novament a Fígols. Cap a l’esquerra el camí porta a l’antic poble miner de Peguera. Si disposeu de temps i forces és una opció arribar-s’hi i gaudir de la tranquil·litat d’aquesta vall. Per anar i tornar trigareu aproximadament una hora llarga.

Per tornar a Fígols, des del Pla cal que passeu la cadena i seguiu la pista de la dreta, que comença a baixar.  A partir d'ara seguireu el PR-C-73.1. Deixareu la casa de la Creu de Fumanya a mà esquerra i començareu a baixar fins al torrent que creuareu per seguir-ne el seu curs per la seva banda dreta. Arribareu a un punt on trobareu el camí que baixa directament de la Coma de Veça.

Després de deixar diverses pistes i camins a dreta i esquerra arribareu a la carretera asfaltada de Peguera. Caldrà que la creueu i continueu per la pista de Cal Petit, passada la casa continueu baixant i en la següent bifurcació seguiu la pista de la dreta que us retornarà de nou a la carretera. Seguiu-la aquí uns 200 m a l’esquerra i trobareu el corriol a la dreta que us baixarà de nou al poble de Fígols.

Des d’aquí ja només us caldrà desfer el camí que heu fet en venir: cap a cal Calderer, cal Gorra i el Quer, els polvorins i continuar descendint fins arribar de nou a l’aparcament del Museu de les Mines.

• Població: Fígols

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Museu de les mines de Cercs (Sant Corneli)

• Punt de final: Museu de les mines de Cercs (Sant Corneli)

• Distància (km): 22 Km.

• Temps aproximat: 7 h.

• Senyalització: Marques blanques i grogues (PR-C 73) fins al coll de la creu de Fumanya i (PR-C 73.1) fins a Fígols. També marques blanques i vermelles (GR 270) el primer i últim tram Sant Corneli- pins de Cal Canal i viceversa.

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En temporada hivernal en els punts més alts i obacs de la ruta hi podeu trobar neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.

• Bibliografia: Terra de carbó, guia de la ruta minera de R. Serra, A. Prat i J. Picas. Ed. Zenobita Inventari de Patrimoni: invarquit.cultura.gencat.cat