Itineraris i xarxa de camins

Serrats i talaies de Malanyeu

El municipi de La Nou compta amb diverses rutes de muntanya interessants. Probablement, la més coneguda és la que porta al cim del Sobrepuny des del mateix poble de la Nou. En aquesta ocasió us proposem una excursió ben interessant sortint des del nucli de Malanyeu per uns zona poc concorreguda. L’itinerari uneix diversos punts enlairats, fet que permet gaudir d’unes espectaculars vistes i alhora passar per indrets sorprenents.

La ruta s’inicia davant l’església de Sant Sadurní de Malanyeu per la pista que segueix direcció est. Uns 300 metres més endavant cal deixar-la - la tornada la fareu per aquesta pista des del nord- i continuar pel corriol que surt a la dreta i s’enfila pel costat del torrent,  creuant-lo en un parell d’ocasions.  A mesura que s’enfila el camí en alguns trams és estret i cal anar en compte a no relliscar ja que sol estar humit. Finalment arribareu al pintoresc indret del Graell de Cal Pigot que caldrà superar. L’indret, amb un gorg, un bonic salt d’aigua i una roca foradada al seu cim és d’una gran bellesa. En aquest punt, cal grimpar per les roques, creuar el torrent i més endavant passar per dintre de la roca Foradada. Hi trobareu cordes i cables que us ajudaran en la pujada.

El camí va guanyant alçada ràpidament en direcció sud enmig d’un bosc de pin, cada vegada podreu gaudir de vistes més extenses. Passareu per l’indret conegut com el Graell de Pujals on el camí tomba de sobte cap a l’est fins a arribar al Pla de les Barraques sobre els cingles de la To. El camí aquí es suavitza una mica però segueix pujant i a mesura que guanya alçada els pins es van intercalant amb els roures fins a trobar un bosc exclusiu de faigs.

La ruta arriba a la collada de la Batllia on s’accentua de nou el desnivell de pujada fins a arribar al cap dels Emprius, el cim del Serrat de Fulleracs. Des d’aquí seguint la carena cal baixar una mica per arribar al Portell del Porc per una pista ben definida. En aquest punt la ruta coincideix amb el PR-C 199 que ve del coll de la Plana i caldrà seguir un bon tros. Ben aviat el camí esdevé corriol i tomba bruscament cap a l’esquerra per endinsar-se al bosc pel costat d’un vailet que cal creuar dues vegades. Cal anar carenejant passant pel cap de la Baga de Cabanelles i el Turó del Crisp (a sota s’hi troba la balma del Crisp, suposadament troglodítica) i, finalment, baixar cap al collet de la Font del Tudó on cal deixar el PR per seguir les marques grogues cap a l’esquerra. Entreu en una imponent fageda que us acompanyarà tot el descens fins al Grapissot.

En aquest punt retrobareu el PR que seguireu cap a l’oest (i aquí també coincideix amb el PR-C 129), salvant primer el Pas del Grapissot que cal superar amb atenció. Tot seguit passareu per la collada del Tosquer i a pocs metres el collet de la Taleia, des d’on el camí, després de pujar una miqueta, forma un passadís estret i se’n surt poc menys d’un quilòmetre enllà pel camí de Malanyeu a Falgars o camí de la roca del Lliri que cal seguir avall en sentit sud-oest

El camí és bo. Poc més endavant fa un gir a l’esquerra, per sobre la roca del Lliri, travessa el torrent del Clot de la Taleia i esdevé un camí de desembosc ample que arriba a la pista de les Espinedes. Seguiu-la avall direcció contrària a la casa fins que arribareu a un altre indret especial i pintoresc, la font de les Travesses. Amb uns faigs enormes que només hi deixen arribar els raigs del sol a l’hivern, quan la fulla és al terra. A partir d’aquí ja només caldrà seguir per la pista principal de l’esquerra que de forma suau i relaxada us retornarà de nou a l’església de Sant Sadurní de Malanyeu, punt final del recorregut.

• Població: La Nou

• Tipus: Difícil

• Zona: Malanyeu

• Punt d'inici: Davant les antigues escoles i l’església de Sant Sadurní de Malanyeu.

• Punt de final: Davant les antigues escoles i l’església de Sant Sadurní de Malanyeu.

• Distància (km): 10,5 km.

• Temps aproximat: 4 h.

• Altitud màxima: 1.683 m.

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins al Portell del Porc; marques blanques i grogues (PR-C 199) fins al collet de la Font del Tudó; marques grogues fins al Grapissot; marques blanques i grogues (PR-C 199 i PR-C 129) fins a la bifurcació amb el camí de la roca del Lliri; marques grogues fins al final de la ruta.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En temporada hivernal en els punts més alts i obacs de la ruta hi podeu trobar neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.