Itineraris i xarxa de senders

Ascensió al Salga Aguda

Aquesta excursió proposa una ascensió al cim més alt de la Serra del Picancel: Salga Aguda. Un primer tram de camí per boscos de pi, amb fondalades humides plenes de boix, i alguns roures, faig i blades que li donen el canvi cromàtic al llarg de l’any. Algun mirador obre la vista sobre el vessant nord. Arribats a Salga (casa en runes), la ruta canvia completament, amb un camí molt més obert i exigent, amb vistes espectaculars fins al punt culminant del cim de Salga Aguda on gaudir d’una panoràmica de 360º. El retorn es fa pel mateix camí d’anada, però en sentit contrari, el què us aportarà noves perspectives del mateix paisatge.

La ruta s’inicia a la plaça de l'església de Borredà i es continua pel carrer Manresa cap al sud, seguint les marques del GR 241. Es baixa per les escales a l’esquerra de la baixada Vinyal fins a la carretera, que cal creuar i continuar pel voral cap a la dreta. Després de l’última casa d’aquest costat esquerre de la carretera, cal continuar pel camí que baixa a l’esquerra i que aviat es tornarà estret com a corriol. Enllaçareu amb una pista, a l’esquerra hi teniu el Pont de Sant Joan, que us permetrà creuar el Mergançol. En aquest indret hi hagué també un molí construït pel gremi de Paraires i Teixidors de llana de Sant Joan que fou el primer molí del gremi, alçat a finals del s. XVII, del que només se’n conserven restes de murs. A més de ser molí bataner també era fariner i per a poder fer les dues funcions es van adaptar unes masses que tot aprofitant l'aigua directament del rec, podien estovar la llana i reconduir-la després a la roda que feia girar les moles de moldre la farina. El molí fou objecte d'un llarg plet que enfrontà el Gremi i la família Font i que finalment obligà al Gremi a construir-ne un de nou uns quants quilòmetres riu avall en direcció a Vilada, el molí d'en Font.

El camí s’enfila cap al sud i ben aviat trobareu l’Oratori de Sant Joan. Continueu pendent amunt cap a la zona rocallosa dels Graus on el camí s’ha obert a la roca. Abans d’iniciar un fort pendent, hi ha una bifurcació de camins, cal que seguiu pel de la dreta, l’altre puja cap a la collada de Fonteuler. Després de la forta pujada, enllaçareu amb una pista forestal que cal que seguiu uns 150 m a la dreta. En aquest punt heu de deixar de seguir el GR 241 que continua pel corriol a l’esquerra. Continueu doncs per la pista forestal (a partir d’aquí no trobareu marques sobre el terreny, només algunes fites de pedres ja més endavant). La pista descendeix fins arribar a un punt on després d’un petit repetjó fareu el primer revolt amb àmplies vistes de tota la zona nord. Començareu a veure tota la zona del Catllaràs i fins i tot si el dia acompanya fins el cim del Puigmal. Baixareu una mica i enllaçareu amb una altre pista que ve de la dreta. Cal continuar per l’esquerra. El desnivell torna a ser positiu i mica en mica anireu guanyant alçada, trobareu un nou punt amb bones vistes ja més enfocades al nord-oest, i ben aviat arribareu a la Font del Llop, que acostuma a rajar i on per tant us podreu refrescar. Continueu fins al següent revolt i poc després haureu de deixar la pista i continuar pel corriol a la dreta que us portarà al Coll de la Creu de Salga.  Des d’aquest petit coll, continueu pel corriol a la dreta i ben aviat sereu a Salga. Una antiga masia ara en runes resguarda aquesta solitària zona. Darrera la casa hi ha uns planells i s’obre un mirador des d’on es pot ja divisar bé tota la part sud de la Serra de Picancel, així com també tota la Cinglera de la Quar i la Portella, i més enllà la Depressió Central i la Serralada Prelitoral.

A partir d’aquí el camí és més exposat i té algun tram de grimpada; si no us motiva aquesta part, hi ha la opció de fer el retorn a partir d’aquí havent assaborint ja unes esplèndides vistes. Si voleu continuar cap al cim, extremeu les precaucions sobretot si el terreny és humit. Continueu pel camí que continua fressat cap a l’oest, voltareu la bassa i arribareu en un punt amb bones vistes del poble de Vilada al nord-oest. Passareu pel cim del Serrat dels Teixons i continueu pel corriol carener marcat amb fites a l’esquerra. Aquí cal estar alerta i no confondre amb un corriol que descendeix ràpidament. Arribareu al Coll de la Portalleta. Continueu encara carenejant per la roca i algun petit tram de bosquet. Un cop arribeu al cim de Salga Aguda, si el dia acompanya només cal que obriu bé els ulls i gaudiu d’aquesta fantàstica panoràmica 360º que teniu als vostres peus.

Per retornar només caldrà desfer el camí fins a Borredà. Tot i ser el mateix camí comprovareu com fer-lo en sentit contrari, aporta noves i interessants perspectives del mateix paisatge.

• Població: Borredà

• Tipus: Difícil

• Zona: Espai Natrual Protegit Serra de Picancel

• Punt d'inici: Plaça de l’església de Borredà

• Punt de final: Plaça de l’església de Borredà

• Distància (km): 14 Km

• Temps aproximat: 5 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 1 i GR 241) fins el camí del Collet de l’Estisora; tram sense marcatge fins a Salga Aguda i retorn fins al mateix punt; marques blanques i vermelles (GR 1 i GR 241) fins a Borredà

• Cartografia: 64-Lluçanès. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: Per baixar el grau de dificultat de la ruta hi ha la opció d’arribar fins als planells de Salga, tot assaborint ja unes esplèndides vistes.És una ruta de muntanya amb alguns trams sense marcatge que requereix tenir nocions d’orientació, o en tot cas contractar servei de guia. El tram d’ascens i descens a Salga Aguda és força aeri i no recomanat per persones amb vertigen.