Itineraris familiars i naturalistes

Itinerari del riu a Viladomiu Vell

Del riu Llobregat es diu que fou un dels més treballats d’Europa durant la industrialització per la gran quantitat de colònies tèxtils que acollí. Aquest itinerari és per l’entorn fluvial d’una d’aquestes colònies tèxtils, Viladomiu Vell. Durant l'itinerari trobareu 7 panells que expliquen la relació de les colònies industrials amb el seu entorn natural i els elements i espais bàsics de la colònia (horts, resclosa, canal, etc.), així com també explicacions del bosc de ribera i el bosc mediterrani. Aquests panells segueixen la història de tres generacions d'una mateixa família que entenen l'entorn d'una manera ben diferent. Els panells disposen, també, d'activitats per a realitzar i són ideals per a tots els públics.

L’itinerari s’inicia davant l’església de Sant Marc de Viladomiu Vell. Just davant hi veureu la imponent Torre de l’amo, un edifici comú en les colònies tèxtils, en una posició més alçada per reforçar la sensació de domini i control sobre la resta de la colònia. Comenceu a caminar pel carreró dels horts, passant per darrera l’església, i creuareu de seguida el Pont del Canal. El camí que s’enfila riu amunt us portarà fins la palanca que permet creuar-lo. Un cop creuat, us unireu al Camí del Llobregat (GR 270) i la ruta de les colònies tèxtil. Primer cal que el seguiu riu avall per un corriol en ple bosc de ribera. Quan el camí s’eixampla una mica, trobareu una bifurcació de camins, cal seguir riu avall pel GR 270 i us portarà fins a la platja de les roques. Aquí la riera de Biure desemboca al riu, just en un indret on una gran llosa de pedra sobresurt. Si continueu avall podeu allargar la ruta i arribar-vos a la següent colònia tèxtil , Viladomiu Nou.

Hi accediu o no, per retornar cal seguir riu amunt fins a la cruïlla de camins anterior. En aquest cas cal que us enfileu a la dreta seguint els primers metres del camí de Viladomiu la Guàrdia i Santa Maria de Merlès seguint les marques grogues de la Xarxa de Camins del Berguedà. Després d’un petit repetjó trobareu de nou una cruïlla de camins. Seguiu aquí el Camí ral de Viladomiu a Biure, a l’esquerra. Vorejareu tot un camp fins a l’envista de Cal Lluent, on cal que deixeu el camí marcat i continueu per un corriol a l’esquerra que us portarà a un bon mirador natural. Després de contemplar les vistes, cal que continueu pel camí direcció nord, que us anirà baixant ja més tapat i ample fins a trobar de nou el camí a peu de riu marcat com a Camí del Llobregat (GR 270). Just davant trobareu el corriol que baixa a la resclosa. Hi ha unes taules i bancs que us permetran descansar una mica. Quan vulgueu tornar, només cal que torneu al camí i el seguiu riu avall, de seguida tornareu a ser a la palanca que aquest cop creuareu cap al marge dret del riu, on hi ha  Viladomiu Vell. Seguint el mateix camí dels horts i el pont sobre el canal us tornarà a l’església de la colònia, punt final de la ruta.

• Població: Gironella

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Vall del Llobregat

• Punt d'inici: Església de Viladomiu Vell

• Punt de final: Església de Viladomiu Vell

• Distància (km): 3 Km

• Temps aproximat: 1 h.

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins la palanca; marques blanques i vermelles (GR 270) fins la platja de les roques i retorn fins la bifurcació del Camí de Viladomiu a la Guàrdia i Santa Maria de Merlès; marques grogues fins a Cal Lluent; tram sense marcatge fins la resclosa de Viladomiu; marques blanques i vermelles (GR 270) fins la palanca; marques grogues retorn a Viladomiu Vell.

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Lluçanès 1:30.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: Passareu per rieres que tot i que no acostumen a portar molta aigua després de dies en que hagi plogut molt, en algun moment pot ser que calgui descalçar-se per creuar-les.

• Bibliografia: A peu per camins berguedans de Rafael López-Monné. Arola editors Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat