Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

De Saldes a Sant Sebastià del Sull

En un prat a la llera esquerra del riu Saldes, poc després d’haver rebut les aigües del riu de Gresolet i de l’estret torrent de Llúria, sota la solana de l’Alzinet, s’hi fundà el s. IX un petit monestir. El segle XII es consolida el senyoriu feudal de la casa del Sull, que era al serrat de la banda dreta del riu, en front del monestir. Els monjos n’acaben marxant i l'església es va convertir en tinència de la parròquia de Maçaners.. A finals del segle XV encara s’hi fan obres, però després de diferents litigis per les terres i la desamortització de Mendizábal el 1835 fa desaparèixer el monestir. Es bastí una casa sobre les runes de l'església del Sull, que el 1910 s’abandonà.

Amb les prospeccions arqueològiques i retirada de les runes de la masia els anys 1971-78, es deixà al descobert les restes que es poden veure avui: un temple-rotonda, el cementiri, un pati i construccions d'habitació, com un aula rectangular i una torre i restes de petits forns de planta circular.

Aquesta ruta proposa arribar-se en aquest paratge natural tant especial, on conflueixen les aigües de Gresolet i Saldes, i els monjos hi trobaren calma espiritual, des del nucli de Saldes.

La ruta s’inicia a la plaça Pedraforca de Saldes. Cal que aneu en direcció a l’església i continueu fins a sortir del poble pel camí del coll de la Bena, direcció Sant Sebastià del Sull. Passareu per un corriol que de seguida us situarà sobre una pista forestal. Seguiu-la direcció nord fins al coll de la Creueta. Allà trobareu una cruïlla de camins seguiu pel corriol també direcció nord que s’endinsa pel bosc direcció Gisclareny i Maçaners. La tornada la fareu pel de l’esquerra direcció Gresolet.

El corriol us baixarà de forma ràpida a la pista de Gresolet. Creueu la pista i us dirigiu recta a cal Ferrer, creueu el riu pel pont que hi ha sota la casa, podreu veure també les restes de l’antic molí. Continueu per la pista de la dreta i just després de creuar el rec, trobareu una nova cruïlla de camins. Seguiu ara direcció Sant Sebastià del Sull. Un camí planer per sobre el riu, us portarà fins a Sant Sebastià del Sull.

Un cop hagueu fet volar la imaginació pensant en aquells monjos que havien viscut en aquest indret, i n’hagueu respirat la calma que possiblement ells també hi trobaven, caldrà que desfeu el camí fins a la pista de Gresolet. Ara per no retornar pel mateix camí, camineu mig km riu amunt on trobareu el trencant a mà esquerra cap a cal Bessó. Pujareu ara pel camí de la font del Faig. Inicialment és una pista que enterra el camí original, fins passada la casa de cal Bessó que es veu a sota. Un cop recupereu el camí antic, la verdor del torrent de cal Bessó, el creuament pel pas de les Someretes i la font del faig us alleujaran la pujada que s’accentua progressivament fins arribar de nou al coll de la Creueta

Un cop al coll, cal que retorneu pel mateix camí per on heu vingut, si ho recordeu, només us queda un últim repetjó fins a cal Toniquet, i llavors ja de forma planera arribareu a Saldes. Abans de les primeres cases del nucli, trobareu el corriol a mà dreta que us retornarà a la plaça de l’església i la plaça Pedraforca on heu iniciat la ruta.

• Població: Saldes

• Tipus: Fàcil

• Zona: Vall del Riu Saldes

• Punt d'inici: Plaça del Pedraforca de Saldes

• Punt de final: Plaça del Pedraforca de Saldes

• Distància (km): 7,5 Km

• Temps aproximat: 2 hores

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) excepte a la tornada el petit tram de pista -i sense pèrdua-, de cal Ferrer al trencall cal Bessó, que no té marcatge. Senyalització al llarg de tota la ruta amb plaquetes de la ruta familiar De Saldes a Sant Sebastià del Sull de l’ecoitinerari EMbleMàtiC a les cruïlles principals

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: Es pot complementar amb la visita al Centre d’Informació i Interpretació del Massís del Pedraforca.