Rutes a Peu per les 7 cares del Pedraforca

Ruta de les trementinaires

Les dones de Tuixent i tota la Vall de la Vansa van trobar en els coneixements sobre els usos medicinals de les plantes, transmesos de forma oral des de temps immemorials, una forma de subsistència en aquestes terres aspres.  Durant dies, setmanes i fins a alguns mesos, recorrien territori caminant carregades d’herbes i olis per guarir, que elles mateixes havien recol·lectat i elaborat. Aquest itinerari està inspirat en aquestes dones, i sortint de Tuixent mateix es proposa descobrir la Vall de la Mola i la diversitat de plantes medicinals que acull, per un recorregut interpretatiu que permet conèixer a traves d’uns petites plaquetes identificatives, un munt de plantes i els seus usos.

La ruta comença a davant del museu de les Trementinaires de Tuixent seguint les marques blanques i vermelles del GR 150 direcció el centre de Flora i Jardí Botànic del Parc Natural Cadí-Moixeró. Passareu per davant d’aquest centre on us recomanem aturar-vos i fer-hi també una visita. Preneu el camí que surt just al davant del Jardí Botànic, un camí tradicional delatat pels murs de pedra seca que el sostenen i delimiten. Poc després trobareu una bifurcació de camins, sempre seguiu el GR 150 direcció Gósol. El camí enllaça en una pista que baixa cap a la zona poliesportiva, preneu-la direcció la carretera, la creueu i continueu per la pista encimentada que marxa just al davant. Abans d’arribar en una granja preneu el camí a mà dreta, i seguireu paral·lels a la carretera, però ara per sobre d’aquesta. Si us gireu veureu el poble de Tuixent i com s’obre la vall de la Vansa als seus peus.

Just abans d’arribar a la carretera, desembocareu en una pista en molt bon estat que cal seguir direcció est; un cop creuada la tanca que en prohibeix l’accés amb cotxe, hi ha el plafó inicial de l’itinerari interpretatiu de la ruta de les plantes medicinals. A partir d’aquest punt només cal deixar-vos portar per aquesta agradable camí de suau desnivell, que va remuntant el riu la Mola. Podreu anar descobrint les diverses plantes que hi habiten. Com és de suposar si feu la ruta a la primavera trobareu la majoria de les plantes florides i en la seva màxima esplendor. De totes maneres encara que sigui una època de l’any en què algunes no tinguin ni la part aèria, us en podreu fer una idea gràcies a les il·lustracions que anireu trobant en les plaquetes interpretatives amb les explicacions corresponents.

Arribareu en una zona més àmplia on encara es veuen les restes del Cortal d’en Jaume i just després de creuar el riu la Mola, les del Molí de Ciment. A partir d’aquest punt el camí continua pel marge dret del riu. Continuant amb la ruta interpretativa, arribareu a l’àrea recreativa dels Planells del Sastró; punt mig de la vostra ruta.

Aquí la font que brolla generosament ha fet que s’hi instal·lessin un conjunt de taules i barbacoes que poden ser un bon punt de descans abans de reprendre la marxa. Encara si us heu quedat amb ganes de descoberta, abans de continuar, podeu fer el petit recorregut per l’arboretum autointerpretat que es proposa des del Parc Natural del Cadí Moixeró; un seguit de plaquetes informatives us ajudaran a identificar arbres i arbustos d’aquest bosc de ribera.

Quan vulgueu iniciar el retorn, haureu de seguir la pista forestal d’accés a l’àrea recreativa, riu avall. Aquest camí es coneix com a camí de l’obac nom li dóna la orientació que agafa, molt menys exposada al sol que per on heu pujat. És un descens molt suau i agradable per bosc de pi roig amb boix, que mica en mica es va obrint, deixant observar la traça del camí de pujada i les feixes antigament cultivades de l’altre vessant de riu.

Sortireu a la carretera al pont del Regatell. A mà esquerra hi podreu veure la pica d’una font actualment seca. Travesseu el riu pel pont per de la carretera, i de seguida identificareu el camí per on heu vingut, a mà dreta. Seguiu-lo fins ja gairebé l’entrada al poble, podent descansar en algun dels bancs instal·lats i deixar-vos embadalir davant aquest paisatge encisador. En aquesta ocasió l’entrada al poble es proposa seguint l’antic camí ral ben delimitat per les parets de pedra seca i d’amplada considerable que ens pot fer predir l’ús que havia tingut en temps passats.

Un cop creuada la carretera l’accés al centre del poble és directe, abans d’entrar a la plaça, a mà esquerra hi trobareu una font amb abeurador, amb una inscripció de 1858, que encara avui pot servir per refrescar-se abans de donar punt i final a la ruta.

• Número de ruta: T1

• Població: Josa-Tuixent (Alt Urgell)

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Punt de final: Museu de les Trementinaires de Tuixent

• Distància (km): 7,5 Km

• Temps aproximat: 2 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 150) de Tuixent a l’àrea recreativa Planells del Sastró. Senyalització al llarg de tota la ruta amb plaquetes de la ruta familiar Ruta de les Trementinaires de l’ecoitinerari EMbleMàtiC

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina