Rutes en BTT per les 7 cares del Pedra

De Sant Corneli a Fígols en BTT

Pensar en una ruta familiar vinculada al mon miner, és pensar en una ruta a Sant Corneli, una antiga colònia minera pertanyent a Cercs. Construïda a principis del Segle XX, té tant l’estructura típica de poble miner com també les habituals construccions, amb la cantina, l’economat... I el que encara atrau més a la mainada: el Museu de les Mines de Cercs que inclou una magnifica excursió amb un petit trenet per dins d’una mina. I és des del Museu on comença aqueta curta ruta de només 6.76 km (tot i que amb una mica de pendent: 200 metres de desnivell en total), que permetrà als nens descobrir com eren uns antics safareigs de principis del segle passat –sovint fins i tot allunyats del poble-. O descobrir l’encant d’un petit poblet com Fígols, d’una dotzena de cases agrupades a redós de l’església. Tot plegat, per uns paisatges que sovint es mostren erms a causa de les antigues explotacions miners, avui clausurades.

La ruta comença al Museu de les Mines de Cercs, a 960 metres d’alçada, seguint l’antic camí per on hi passaven habitualment els miners per dirigir-se a la Mina del Curro. El traçat no té cap pujada excessivament forta, però la veritat és que no deixa mai d’ascendir. A partir del Km. 1,7 es deixa de banda la pista de la dreta (per on es farà la tornada) per continuar fins a la Font de la Parera; on hi ha un antic safareig. Un bon indret per a descansar i agafar forces i per explicar a la mainada com les dones de Fígols com també de Sant Corneli i les masies del voltant venien fins aquí per rentar la roba... A partir d’aquest punt, la ruta ascendeix lleugerament durant el següent quilòmetre fins assolir els 1.170 metres d’alçada. De totes formes, als 800 metres del safareig es troba un petit trencall que cal girar a la dreta, doncs el camí de l’esquerra va cap a les runes de la Mina del Curro i la font del Marge.

Després de passar l’entrada al cementiri la ruta serà ja tota de baixada. Però primer de tot, Fígols. Un petit poblet d’una dotzena de cases al voltant de l’església amb un encant molt especial. Ve de gust seure en un banc a l’entrada i gaudir de la calma d’aquest indret. La ruta continua baixant per la mateix pista asfaltada fins quasi a la cruïlla amb la carretera general. Uns metres abans, cal girar per la pista a la dreta seguint la senyalització de la Font de Perera. La pista és ample i el terreny és bo, però cal no badar perquè la baixada en alguns moments té força pendent. De seguida s’arriba a la cruïlla per on s’ha passat a l’anada, abans del Safareig (de la Font de la Perera), tombant a l’esquerra per retornar en aquest tram final, pel mateix camí per on s’ha vingut entrant a Sant Corneli pel Museu de les Mines.

• Número de ruta: B01

• Altitud màxima: 1173 metres

• Desnivell acumulat: 225 metres

• Senyalització: Fites amb plaqueta EMbleMatiC

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: Peguera, l’ànima d’un Poble. Ramón Soler. Ed. Pages Editors. ISBN. 978-84-9975-064-4