Rutes en BTT per les 7 cares del Pedra

Totes les cares del Pedraforca

Aquesta és una de les més boniques propostes de Btt a redós del Pedraforca. Sense cap dubte!. Malgrat ser una ruta de menys de 50 km, la volta requereix el seu temps. No és per la dificultat tècnica –no en té cap- ni per cap pujada descomunal –en absolut; les pujades són de molt bon fer- sinó perquè a cada moment la ruta convida a aturar-se per gaudir de la impressionant bellesa de l’entorn. Travessant el Paratge Natural d’Interès Nacional del Massís del Pedraforca, dins del Parc Natural del Cadí - Moixeró la ruta mostra les diverses cares del Massís fent-hi una bona volta, des del sud fins a la seva vessant nord. L’anada per la  majestuosa vall de la Riera de Gresolet, una bellíssima proposta per una magnifica fageda pel fons de la vall... Sens dubte, una de les més boniques propostes de Btt a redós del Pedraforca!. Les vistes posteriorment, des de l’altre vessant de Saldes, són igualment magnífiques.

La ruta comença a la Plaça del Pedraforca de Saldes; just davant de l’Ajuntament, cap a l’est, per anar a buscar la carretera general pel carrer de Santa Bárbara. La baixada es fa per la carretera, fins al trencall de Gresolet, tot just passat el pont sobre el Riu Saldes. Cal anar amb cura doncs la baixada és força ràpida i el trencall de Gresolet és a ma esquerra. A partir d’aquí, la ruta continua baixant per anar a buscar el riu i continuarà paral·lela al riu fins al punt més baix de la sortida (a 970 m.) uns 2,5 km més enllà, entre diverses masies i cases d’estiueig. La ruta inicia aquí el llarg ascens fins al punt més alt, el Coll de Torn, a 1.915 m. Però primer s’enfila per un preciós bosc en direcció al Santuari de Gresolet. És un tram magnífic, on poc a poc, la vegetació anirà canviant del pi al faig. El Pedraforca pràcticament no es veu, enclotat com s’està pel fons de la vall tot i que s’intueix la seva majestuosa presència. El Santuari de Gresolet és una de les altres sorpreses d’aquesta obaga vall, amb un petit berenador i una l’hostatgeria, envoltat d’uns bellíssims paratges. Després d’unes precioses llaçades, en mig de la imponent fageda, s’assoleix, finalment, el Coll de la Bauma. La ruta continua per la pista que puja recte, però pel camí de mà dreta, a escassament 150 metres, hi ha una petita àrea recreativa amb bancs i alguna font, un bon indret per fer un mos i reposar una estona en mig d’un petit bosquet. En tot cas, des del Coll de la Bauma la ruta puja recte en direcció nord i s’enfila fortament fent alguna ziga-zaga fins al Coll de la Font Cerdana. Aquest és potser el tram més exigent, sobretot a l’alçada d’uns abeuradors de la Font Cerdana, uns 3 km més enllà de Coll de la Bauma. El terreny en algun moment és, a més,una mica pedregós. Tanmateix, l’entorn és impressionant, els paisatges meravellosos i les singulars vistes del Pedraforca han anant variant a cada instant. Des de sota Saldes, on s’observa de cara, fins al Coll de Torn, on gairebé només es veu el perfil nord (el del Pollegó Superior) la ruta mostra les diferents cares del Massís.

Passat Coll de Torn la ruta inicia el primer llarg tram de baixada. Primer el Collell, on cal descartar el camí que apareix a mà dreta (baixa cap a la vall de Cerneres finalitzant a la carretera entre Josa de Cadí i el Coll de Gósol) i continuar pel camí de l’esquerra. La ruta baixarà per la mateixa falda del Pedraforca primer fins a Mirador del Pedraforca (on és probable que hi apareguin vehicles aparcats, doncs a les rodalies hi neix el sender que puja fins al cim, passant pel refugi de Lluís Estasén). I segon, fins al barri dels Serrats a tocar de Saldes, on tot seguit creua la carretera.

La ruta continua per l’altre banda de la carretera creuant el Riu de Saldes i enfilant-se tot seguit per un camí força trencat fins a la pista que mena cap al Coll de la Trapa, a mà dreta. Són poc més de 1,5 km de molt bon fer fins al mateix coll. Al Coll de la Trapa la ruta ofereix una imatge del Massís ben especial, des del perfil sud, amb gairebé únicament el Pollegó inferior.

La ruta s’enfila per la pista asfaltada fins a Coll de Pradell. La pujada asfaltada, és de molt bon fer i en diversos punts, hi ha indicadors de desnivells i quilometratges per sectors. La ruta travessa una zona de berenadors i el Parc de la Palomera (un atractiu recorregut per les copes dels arbres) i una zona de serveis anomenada “Pleta de la Vila”. De seguida s’observa el trencall que mena cap a Coll de Portet (i que dóna la volta a la Serra d’Ensija) però la ruta continua per l’asfalt gairebé 1,5 km més, fins pràcticament el Coll de Pradell. Allà les vistes sobre el Pedraforca –quan l’espessor del bosc ho permet- tornen a ser espectaculars. La ruta ha anat girant cap a l’est i poc a poc, l’emblemàtica muntanya va oferint una nova cara. A uns 400 metres del coll, s’observa una ample pista cap a l’esquerra, que cal seguir. És l’antic Camí de Vallcebre a la Collada dels Prats que comença baixant però aviat alternarà petits trams de pujada (fins al Portell Solà) amb d’altres més planers i de baixada entre abeuradors per a bestiar i petites pastures. Però el que més atrau l’atenció són les vistes de Pedraforca, en tot aquest tram: impressionants!. Paga la pena aturar-se al marge i gaudir d’un meravellós paisatge!  A la Collada dels Prats cal deixar de banda els diversos camins que es mostren a l’esquerra i seguir per la pista principal, que gira a la dreta per un terra extraordinàriament argilós, mentre es perden, puntualment, les magnífiques vistes del Pedraforca i el Cadí: la ruta fa un tomb a un petit turó.

La baixada és cada cop més pronunciada i ben aviat, 1,5 km més enllà de la Collada de Prats, s’observa a la dreta una pista que baixa cap a Vallcebre i que cal ignorar. La ruta continua amb  fort pendent cap a Saldes, de nou, amb magnifiques vistes del Pedraforca que apareix sovint al fons del camí. Més espectacular, impossible!. Després d’alguna petita ziga-zaga la ruta entra a una zona més urbanitzada, amb diversos masos i cases d’estiueig sobre un recorregut asfaltat. Ben aviat apareixeran també un hostal, un bar i fins i tot un càmping, just abans d’arribar a la carretera, que cal travessar. Es continua  per una bonica i ombrívola pista que hi transcorre per sota i paral·lela, en direcció Saldes. Aquet camí evita passar per la carretera i que la creua, just per sota el perillós pont de Saldes que s’ha fet de baixada: la ruta enllaça amb la pista que baixa de Gresolet i just abans d’entrar a la carretera, fa via cap al Molí de la Palanca, arran del riu. Després d’un petit tram de pujada (i passant pel davant d’un altre càmping) s’arriba a la Zona Esportiva Municipal de Saldes. Només cal travessar un altre cop la carretera per a enfilar el carrer de Santa Bàrbara i arribar a la Plaça del Pedraforca, el punt final.

• Número de ruta: B09

• Altitud màxima: 1915 metres

• Desnivell acumulat: 1650 metres

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: Saldes. Autors diversos. Editorial Viena. ISBN : 978-84-8330-107-4 Pedraforca Màgic. Recull de contes i llegendes. Artero i Novella, Isabel. Editorial El Farell. ISBN : 978-84-95695-02-4