Rutes en BTT per les 7 cares del Pedra

Per la via Nicolau en BTT

Aquesta proposta que comença a la vila de Bagà ens rememora, amb una petita dosi d’imaginació, a l’època de l’edat mitjana en diversos indrets de la ruta; a l’època dels Bons Homes i Bones Dones. Veurem des de castells medievals fins a monestirs romànics; descobrirem des de llegendes de senyors feudals com la de Galzeran de Pinós fins a petites ermites romàniques entre muntanyes. Però si es tracta d’una pensada molt especialment per als nois i noies que vulguin gaudir d’una divertida “aventura” és perquè a més, ofereix un munt d’atractius singulars. Una vagoneta de tren carregada de troncs, un sorprenent pont penjant, cingleres impressionants... aquesta extraordinària ruta ofereix un munt d’atractius que cap nen o nena s’hauria de deixar perdre. Són 13,58 km i 310 m. de desnivell total, però pura diversió.

La ruta comença al Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí Moixeró. Després de passar per l’antic safareig i entrar per sota la Torre de La Portella s’assoleix la preciosa plaça porxada de Galceran de Pinós on una placa recorda la llegenda de les cent donzelles.  La ruta continua fins a la porta de l’església de Sant Esteve per creuar tot seguit el Bastareny per l’antic pont romànic. Després d’un petit parc, cal tombar a l’esquerra i s’empalma amb la Via Nicolau que puja tot dret: el traçat d’un antiga via per on hi passava un petit trenet per extreure llenya del bosc. La ruta ascendeix suaument cap al nord fent uns 125 de desnivell en uns 2,8 km i gaudint de les vistes de Bagà i la vall del Bastareny. Finalment s’assoleix la pista asfaltada que cal seguir fins a l’Àrea recreativa de Sant Joan de l’Avellanet, molt a prop d’una font a peu mateix del camí. Però encara cal ascendir uns metres més fins arribar al punt més alt de la ruta, l’esglesiola de Sant Joan de l’Avellanet. Habitualment sol està oberta.

De tornada, es pot retallar uns pocs metres per una petita drecera que surt des del davant mateix de l’església o bé, fer la volta per on s’ha pujat per tornar a repetir en tot cas, exactament, el mateix recorregut fins al petit parc que hi havia a l’entrada de Bagà. Aquest cop, però, la ruta no baixa cap a Bagà sinó que segueix la Via Nicolau (ja pista asfaltada) cap a la dreta, en direcció Guardiola.

Uns gairebé 500 metres després de passar un túnel, però, la ruta es desvia per un bonic camí de baixada per entrar, en 1,5 km més enllà, a Guardiola de Berguedà, després de creuar petites cases i masies del barri del Reboll. Molta atenció perquè la incorporació és per la carretera principal. Per això és recomanable seguir la Via Nicolau (i també el GR4-2) en direcció a la dreta però per un petit carril bici a l’altre banda de la carretera que ben aviat es converteix en una vorera. Un cop entrats al poble, la ruta tomba a la dreta cap al monestir de Sant Llorenç prop Bagà. La pujada és molt forta però per sort no és gaire llarga. Del gran monestir romànic que quedà sepultat sota les runes després dels diversos terratrèmols dels anys 1427 i 28 no se’n sabria gairebé res si no fos per les nombroses excavacions que s’han estat realitzant en els darrers 50 anys...

Després de fer la visita al Monestir (molt recomanable) cal tornar a baixar pel camí per on s’ha pujat per tornar de nou a Guardiola. I també recular fins al punt on la Via Nicolau arribava a la carretera general. Ara però, la ruta continua per l’altre vessant de la vall. Si la banda obaga era humida i de vegetació espessa, la vessant solejada és un paisatge totalment diferent. Oberta, arran dels camps, la ruta primer travessa el barri de Terradelles (que en realitat pertany a Bagà) enfilant-se de seguida per una pista que transcorre per sobre la carretera. Després d’un patiet túnel (la carreteja del Túnel del Cadí hi passa per sobre) la ruta entra a Bagà per sobre el barri del Raval. Es travessa la vessant nord del poble, per assolir el punt més alt, on hi ha el Castell de Galzeran de Pinós, una altre visita molt recomanable. El Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí és a escassament 150 m.

• Número de ruta: B15

• Altitud màxima: 1198 metres

• Desnivell acumulat: 375 metres

• Senyalització: Fites amb plaqueta EMbleMatiC

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Moixeró - La Tosa 1:25.000. Editorial Alpina

• Bibliografia: Càtars al Pirineu català. Gascón Chopo, Carles. Pages Editors. ISBN : 978-84-9779-044-4 GR 107 Catalunya. El Camí dels Bons Homes. Berga - Foix. Sense autor. Cossetania Edicions. ISBN : 978-84-9034-707-2 Els càtars. Mestre i