Rutes en BTT per les 7 cares del Pedra

La gran volta per Gisclareny entre Saldes i Bagà

El Bullidor de Sant Esteve i, sobretot, la Dou del Bastareny i el Salt del Murcarols (aquest últim només accessible a peu o en bicicleta) són alguns dels principals atractius turístics que ofereix la vall del Bastareny. Però Gisclareny ofereix al visitant un munt de propostes més per gaudir del Btt. La bellíssima esglesiola de Sant Miquel de Turbians, els màgics paisatges dels voltants de Gisclareny –sobretot des del Barri del Roser- les vistes del Coll de la Bena, la baixada –impressionant- per la pista de sota Sant Martí del Puig. Aquesta preciosa ruta de només 36,8 km amb sortida des de Cal Cerdanyola -una casa de Colònies de La Salle- mostra  a més d’aquetes meravelles, alguns magnífics indrets tant de Bagà com de Guardiola.

La ruta comença a Cal Cerdanyola, una casa de Colònies de La Salle accessible amb facilitat des de Bagà, en direcció Bagà. Es visiten alguns dels indrets més característics de la vila sortint pel Pont de la Vila que travessa el Balsareny. La ruta es dirigeix cap a la Via Nicolau, primer per una pista asfaltada i uns 500 metres després de passar un túnel, cal seguir per un sender que baixa lleugerament a la dreta, deixant de banda l’asfalt. El sender, fàcil i divertit, sempre de baixada fa gairebé 1,5 km, passant pel barri de Reboll, a tocar de Guardiola, entrant en aquesta població per Cal Frare, cap a la carretera principal. Cal vigilar perquè l’entrada és molt directa. Contínua per dins del poble, en el mateix sentit d’entrada, seguint les indicacions de la Via Nicolau fins que finalitza, a la rotonda, continuant per la carretera de la dreta. Passat el pont del Bastareny, la ruta gira a mà esquerra pel carrer del Carrilet i tot seguit, continua pel camí que transcorre paral·lel al riu fins sortir del poble, més enllà del camp de futbol.

La ruta transcorre arran del Llobregat per un tram d’especial bellesa -un ombrívol bosc de ribera- fins a sortir a la carretera, a les rodalies del Parc de Bombers. Cal travessar la carretera i continuar en direcció Saldes. Tot just creuat el Riu Saldes, després de passar el Collet, cal seguir el camí de la dreta que aviat enllaça amb el camí de la Torre de Foix. La ruta comença a pujar per un dels trams més costeruts –a estones- fins a la Torre de Foix i l’esglesiola de St. Climent de Foix. Per sort, tot seguit hi ha un petita baixada de pista asfaltada que finalitza a la carretera de Guardiola a Saldes, davant d’un càmping. La ruta descendeix per la carretera poc més de 400 metres per girar a l’esquerra descendint de nou fins al torrent de Bonsoms. A partir d’aquí, la ruta anirà a buscar el Riu de Saldes, que seguirà riu amunt durant més de 10 km. És un tram llarg, arran del riu, sense altres camins ni cases ni masies. No hi ha cap punt difícil ni forta pujada però la única companyia és la remor del Riu de Saldes en un tram d’extrema solitud, en les que les impressionants vistes del Pedraforca seran cada cop més habituals. Ja gairebé al final, després d’un petit pont, s’observa a la l’altre costat del riu les runes del Monestir de Sant Sebastià del Sull, un quilòmetre abans d’enllaçar amb la pista que baixa de Gresolet. La ruta continua en direcció Saldes sense entrar a la carretera perquè es dirigeix al Molí de la Palanca, just a sota el pont de la carretera. De seguida passa per davant d’un càmping i de la zona esportiva municipal de Saldes, creuant tot seguit la carretera per entrar a Saldes pel carrer de santa Bàrbara.

Després de la Plaça del Pedraforca, la ruta continua per la pista de Saldes a Gósol fins a enllaçar amb el camí que d’accés al Massís, per on cal seguir. La ruta passa primer pel davant del Mirador de Gresolet, on hi solen haver vehicles aparcats doncs a les rodalies hi ha el sender que puja cap al Pedraforca i al refugi de Lluís Estasén. La pujada és molt còmode i ben aviat s’assoleix el Collell. Allà cal descartar el camí de l’esquerra, que baixa per la pista de Cerneres fins a les rodalies de Josa i continuar per la pista de la dreta, que puja fins al Coll de Torn, a 1.915 m., el punt més alt de la ruta Fins aquí les vistes del Pedraforca han estat variant a cada moment, des de la vessant sud i el Pollegó Inferior fins al perfil de la vessant nord, predominant el Pollegó Superior. Tanmateix, ara s’inicia el llarg descens, deixant d’esquena el Massís. Primer el Coll de la Bauma –on cal obviar el camí de la dreta per seguir recte- i tot seguit el Coll de la Bena on, ara sí, la ruta gira a la dreta per un camí asfaltat i de seguida de nou a la dreta per, seguint el track, continuar baixant per un bonic camí que transcorre entre els prats i el bosc fins al Barri del Roser de Gisclareny. Paga la pena donar un tomb a peu i observar les vistes des del darrere. De nou sobre la bici, la ruta recula uns 400 metres per girar tot seguit a la dreta cap a l’Àrea de Lleure. Uns 500 metres més enllà cal tombar cap a l’esquerra per la pista asfaltada que s’enfila, de nou, cap al Coll de la Bena. La ruta inicia ja la tornada cap a la dreta, cap a la Vall de Bastareny, fent una llarguíssima baixada. Després d’una gran llaçada, el itinerari passa pel costat d’una magnífica masia, avui mig enrunada: Murcurols. Encara cal baixar 1,6 km per trobar la cruïlla en la que cal seguir cap a l’esquerra, que baixa cap al punt de sortida, descartant el camí de la dreta va cap a Bagà. A partir d’aquí, i durant els 1.6 km següents, el desnivell de baixada és molt important. Gairebé 200 metres en una pista que alterna trams força vertical amb petits plans. Finalment, s’arriba a una cruïlla, a tocar del riu Bastareny. La ruta torna a ascendir i a gairebé 700 metres de la cruïlla s’observa un senderol que tomba a ma dreta i baixa fins al Bullidor de la Llet. Es tracta d’un indret específic del riu on sembla que l’aigua sorgeixi per sota mateix del riu, com si bullís.  El senderol s’ha de fer a peu, no es pot anar en bicicleta. De nou a la pista, la ruta continua fins arriba a un pont que travessa el riu. Abans del pont s’observa un sender a ma esquerra que de seguida ens mostra un magnífic salt d’aigua: el Salt del Bastareny. Una mica més enllà el sender mostra la Dou del Bastareny, un punt on l’aigua sembla que surti de dins les roques. Un indret extraordinari, que no deixa indiferent a ningú. De nou al pont (hi sol haver una barrera) la ruta continua encara uns 575 metres de pujada fins que s’observa un petit camí, que baixa de dret a l’esquerra. La ruta continua per aquest camí que a gairebé 200 metres, creua un petit rierol. Continuant encara uns 150 metres enllà fins a una enorme paret amb un gran salt d’aigua, realment espectacular. Un indret únic, impressionant.

La ruta torna al punt d’origen pel mateix camí fins a Cal Cerdanyola.

• Número de ruta: B15

• Altitud màxima: 1198 metres

• Desnivell acumulat: 2000 metres

• Senyalització: Ruta no senyalitzada

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

• Bibliografia: Caminades per la Vall del Bastareny. UEC Bagà. Unió Excursionista de Catalunya. ISBN : 978-84-85678-42-6 Pedraforca Màgic. Recull de contes i llegendes. Artero i Novella, Isabel. Editorial El Farell