Itineraris i xarxa de camins

El Moli de Gósol i Torrentsenta

Com que Gósol només era accessible amb animal fins a finals dels anys 40 del segle passat, conserva l’encant – i alguns inconvenients-  d’haver estat un lloc apartat del ritme frenètic del món modern. A part  del clàssic reclam del Pedraforca, el poble ofereix múltiples atractius al visitant. Val la pena visitar les ruïnes del poble antic, agrupat al voltant del castell dalt d’un turó; i les de l’església de Santa Maria, que han estat restaurades i es pot pujar a la torre, des de la qual s’obté una bona panoràmica; i el petit museu etnogràfic i commemoratiu de l’estada de Picasso en el poble a principis del segle XX. La ruta proposa recórrer la fèrtil vall de Gósol, passant per antics camps - avui prats - i camins ramaders.

La ruta comença a la plaça major del poble i segueix la carretera principal direcció Saldes, fins arribar a la rotonda d’entrada al poble on es continua per la pista forestal que marxa a la dreta. En aquest punt hi ha una font moderna, al costat de la qual surt l’aigua potable del poble i s’hi poden omplir les cantimplores abans de començar a caminar. Des d’aquí, tant si mireu cap al nord, a la costa de davant, cap al sud o cap al turó del poble vell, veureu que tot està ple de feixes. Són terres marginals, àrides, on calia molt treball per molt poc rendiment i que contrasten amb la riquesa de les terres que més endavant recorrereu.

A la següent cruïlla seguiu la pista a l’esquerra i després la de la dreta -amb algun tram de camí antic-; baixareu pel costat dels camps fins que arribareu al molí de Gósol. L’edifici ha estat restaurat i actualment és un refugi de muntanya. Si aneu al darrere, encara podreu veure dues sortides d’aigua amb restes de maquinària; també surt un tub que va cap a un edifici proper on hi havia una turbina per fer llum per al poble. Així doncs, aquí es veu el doble aprofitament de l’aigua. Davant del molí hi ha una piscifactoria de truites i al costat del riu, una àrea de pícnic condicionada pels pescadors.

Cal creuar el riu i seguir uns metres la pista riu avall. Després d’uns 200 metres ja la deixareu, (tot i que l’anireu retrobant i seguint en algun tram), per seguir l’antic camí a la dreta, que mica en mica us farà anar guanyant alçada. En aquest tram es poden intuir antics camins usats per accedir als camps de més amunt i portar els animals a pasturar. Fins i tot, al bosc, es veuen les parets que delimitaven els antics camps.

Arribareu a una bifurcació de camins amb el que ve de l’antic llogarret de Moripol. Continueu enfilant-vos pel de la dreta direcció Torrentsenta i després d’una última rampa, quan sortiu a la pista, seguiu-la a la dreta passant pel costat de la senzilla casa de la Borda del Tinent. Després de la casa, no seguiu la pista principal, sinó que continueu pel corriol que marxa recta avall fent drecera, estalviant així el llarg revolt de la pista.

Al final de la drecera, en retrobar la pista, seguiu-la a l’esquerra i veureu el forat del torrent Forcat, una interessant esquerda per on passa aquest torrent. Hi ha uns sortidors d’aigua al peu de la pista on us podreu proveir d’aigua i refrescar, si cal: la font de Torrentsenta. Pocs metres més endavant trobareu l’àrea recreativa amb taules i barbacoes que conviden a fer-hi una pausa.

A partir d’aquí, la tornada es fa tranquil·lament per una pista ampla i planera. Trobareu varis trencalls però sempre heu de seguir la pista principal encarada a Gósol i el seu castell dalt del turó. Després d’enllaçar amb el GR 150, que ve de Tuixent per coll de Mola, trobareu una bifurcació important de pistes. En els dos sentits arribaríeu a Gósol, però cal seguir-la a l’esquerra per entrar pel nord-oest del poble. De seguida trobareu les primeres cases i pujant el carreró amunt, ben aviat sereu de nou a la plaça.

Una vegada acabada la ruta, és un bon moment per pujar al turó on va néixer l’originari poble de Gósol, amb les ruïnes del seu castell i Santa Maria. Les vistes encarades al Pedraforca són esplèndides.

• Població: Gósol

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Gósol

• Punt d'inici: Davant del monument als Segadors (rotonda d’entrada a Gósol)

• Punt de final: Davant del monument als Segadors (rotonda d’entrada a Gósol)

• Distància (km): 7 Km.

• Temps aproximat: 2 hores

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 107) i blanques i grogues (PR-C 123 i 124) fins a la primera rotonda de sortida de Gósol; marques grogues (Xarxa de Senders del Berguedà) fins l’enllaç amb el camí de Santa Margarida (gairebé a l’entrada del poble); marques blanques i vermelles (GR 150) fins la plaça major.

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Serra del Cadí - Pedraforca 1:25.000. Ed. Alpina Massís del Pedraforca 1:15.000. Monteditorial

• Recomanacions: Es pot complementar la ruta amb la visita al Museu Picasso de Gósol