Itineraris i xarxa de camins

Via del Nicolau

La recuperació de la via Nicolau permet realitzar un agradable passeig entre Guardiola de Berguedà i Sant Joan de l’Avellanet. El traçat ens endinsa en zones boscoses, amb túnels i passarel•les de diferents tipus (inclosa una de cable de 35m). La proximitat del Riu Bastareny ofereix una immillorable vista de la vall flanquejada per la població de Bagà, des d’on aquesta ruta proposa iniciar la ruta.

El retorn un cop visitat el monestir de Sant Llorenç, es baixarà cap a Guardiola i Terradelles per retornar pel camí ral de Bagà a Berga.

El 20 d’Abril de 1914 van començar les obres del ferrocarril pel transport de fusta entre Guardiola i Gisclareny, promogut pel Sr. Tomàs Nicolau i Prieto propietari de la serradora de Berga. La construcció de la via era complicada degut a l’orografia, la dura climatologia i la penositat dels treballs manuals. Es van construir túnels i parets de pedra seca (encara visibles) per consolidar la via.

Després de funcionar uns quants anys es va abandonar i va començar una degradació constant del traçat. Als anys 1960-1970 els serveis forestals van reobrir alguns trams per realitzar actuacions d’hidrologia i contenció de l’erosió. Fins l’any 2009 no es va recuperar el camí. Aquesta restauració ha suposat actuacions molt complexes, moltes realitzades manualment o, fins i tot, amb l’ajut d’un helicòpter pel transport de materials en zones de pràcticament inaccessibles.

En aquest cas la ruta comença al Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí Moixeró. Després de passar per l’antic safareig i entrar per sota la Torre de La Portella s’assoleix la preciosa plaça porxada Galceran de Pinós on una placa recorda la llegenda de les cent donzelles.  La ruta continua fins a la porta de l’església de Sant Esteve per creuar tot seguit el Bastareny per l’antic pont de la Vila  (s.XIV). Tot seguit s’enfila pel mig del Parc de la Vila fins a trobar la pista asfaltada de la piscifactoria. Seguiu-la encara no 100 metres riu avall i ja trobareu les indicacions de la Via del Nicolau. Primer seguiu-lo direcció nord, Sant Joan de l’Avellanet.

De seguida us adonareu com n’és de planer aquest camí, només té un petit desnivell de pujada; perquè així pugui ser s’abasteix de diverses passarel·les, un túnel excavat a la roca i un pont penjant. Amb un petit repetjó final amb un escalat de fusta us farà arribar a la pista asfaltada de l’àrea recreativa de Sant Joan de l’Avellanet on arribareu després de seguir-la uns dos-cents metres a mà esquerra. Un cop us hagueu abeurat a la font que hi ha just a l’entrada, accediu a l’ ermita de Sant Joan de l’Avellanet una petita construcció d'una sola nau rematada amb absis semicircular pel cantó de llevant. L'absis està datat al s. XII però la nau és una reconstrucció del s. XIV.

La proposta és que seguiu la pista per fer l’ascens més lleuger i un cop visitada, podeu descendir, ara pel corriol que fa drecera. De nou a la pista, desfareu els dos-cents metres per tornar agafar les escaletes, ara de baixada us portaran de nou a l’antic traçat ferroviari que s’endinsa enmig del bosc, ara direcció Bagà.

Quan el camí de terra s’acaba sereu de nou on heu iniciat el traçat de la via, sereu de  nou a les proximitats de Bagà. Ara aquesta pista asfaltada coneguda com “el camí de la vinya vella” ja que s’apropa fins al lloc homònim, la seguireu a la dreta. Poc després de passar un túnel, cal deixar aquesta pista i tornar a agafar la plataforma de l’antiga via que surt que mà esquerra i seguir-la fins a arribar a Guardiola de Berguedà. Si voleu abans podeu seguint-la encara uns 100 m on una senyal us indicarà l’accés a la Font  Cabrit, un indret solitari i acollidor.

Seguiu la via del Nicolau condicionada també amb alguna passarel·la i bancs i us conduirà fins el barri del Reboll ja en terme de Guardiola de Berguedà. Aquí el camí es converteix en una pista asfaltada. Just abans d’arribar a la carretera seguiu el  camí a mà dreta que s’enfila fins al monestir de Sant Llorenç, visita del tot recomanable.

Baixeu per la pista asfaltada, a l’esquerra i arribareu a l’avinguda principal de Guardiola de Berguedà. Per continuar amb la ruta heu de seguir-la a mà esquerra i després de creuar de nou el Bastareny, seguir cap al barri de Terradelles. Des d’aquí el camí que se segueix fins a Bagà és l’antic camí ral que unia Berga i Bagà per la vall del Llobregat.

Arribats a Bagà, tornareu a passar per la plaça porxada. Si disposeu de temps suficient, abans de retornar al centre d’Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, val la pena fer una aturada per conèixer l’àmplia oferta cultural de què disposa la vila: fonamentalment, centre Medieval i dels Càtars, Sala de les Pintures del Palau de Pinós, ruta autoguiada pel centre medieval i església de Sant Esteve, així com també el centre del Parc Natural del Cadí Moixeró al final de la ruta.

Observacions

Si es vol escurçar la ruta presenta varies opcions, una és partir-la o fer la part nord de Sant Joan de l’Avellanet (8 Km) o bé la part més sud fins al Monestir de Sant Llorenç a Guardiola de Berguedà (7 Km). Si es disposa de dos cotxes o s’opta per trucar un taxi, es pot començar a Sant Joan de l’Avellanet i seguir-la només de baixada fins a Guardiola de Berguedà (6 Km). Les tres opcions són també ben atractives!

Els temps són aproximats i tenen un caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades.

Per ajudar-nos a mantenir el medi i els camins, camineu pels senders abalisats, respecteu l'entorn, emporteu-vos les deixalles i, si detecteu alguna deficiència de senyalització i manteniment, us agrairem que ens ho comuniqueu.

Turisme del Berguedà no es responsabilitza dels accidents o danys que puguin patir els usuaris durant la realització d' aquesta ruta així com tampoc de les deficiències de senyalització que, ocasionalment, hi puguin haver.

• Població: Bagà

• Tipus: Molt fàcil

• Punt d'inici: Centre del Parc Natural del Cadí Moixeró

• Punt de final: Centre del Parc Natural del Cadí Moixeró

• Distància (km): 14 Km

• Temps aproximat: 3,5 hores

• Altitud màxima: 944 metres

• Desnivell acumulat: 375 metres

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR150) fins la plaça Catalunya, marques grogues fins a la via del Nicolau; el tram de via té plaquetes Via del Nicolau); fins a Sant Joan de l’Avellanet i retorn i fins el corriol d’accés a Sant

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Moixeró - La Tosa 1:25.000. Editorial Alpina

• Recomanacions: Es pot complementar amb la visita al Monestir de Sant Llorenç, el centre Medieval i dels Càtars, Sala de les Pintures del Palau de Pinós, ruta autoguiada pel centre medieval de Bagà i el centre del Parc Natural

• Bibliografia: Els trens del Berguedà. Carles Salmerón i Bosch. Inventari de Patrimoni: http://patrimonicultural.diba.cat