Itineraris i xarxa de camins

Circular de Borredà a St. Jaume de Frontanyà i Moreta

Aquesta és una excursió per tot el dia que transcorre per un indret poc freqüentat, a cavall entre el Berguedà i el Ripollès. Comença  al càmping de Campalans i passa per paisatges i habitats ben variats: diverses zones de ribera,  extenses zones de bosc de pi roig amb roures i alzines al solei i faigs a l’obaga, i algunes zones obertes amb prats de pastura i antigues feixes de conreu així com  diversos masos i  també dos petits nuclis habitats: Sant Jaume de Frontanyà i Moreta.

La ruta s’inicia a davant de la recepció del Càmping Campalans,  ubicada a Campalans, una masia ja esmentada al s. XVI que durant el s. XVIII creix i es converteix en una de les masies importants de la zona.  En començar a caminar cal continuar per la pista que davalla cap al sud direcció la riera. Passareu abans pel Molí de Campalans, un molí ja documentat des de la baixa edat mitjana, tot i que l'actual edifici és una construcció del s. XVIII, que segueix l'esquema tradicional de la masia d'estructura clàssica i de petites dimensions. Va funcionar com a molí fins al s. XX, i actualment forma part de les instal·lacions del Càmping. Un cop arribeu a baix, abans de creuar la riera, us ajuntareu amb el corriol que ve del Molí del Sobirà, riera avall (marcat amb franges grogues de la xarxa de camins del Berguedà). Seguiu-lo riera amunt i de seguida veureu la presa que desvia l’aigua del molí. A partir d’aquí podeu gaudir d’un divertit camí a peu de riera que haureu de creuar en diverses ocasions i passant per varis gorgs el Gorg del Tell, el Gorg de Canet (un dels més grans) i el Gorg del Roure.

Arribareu a una cruïlla de camins, en el punt on conflueixen el rec de Nou Fonts i el que baixa de Sant Jaume. Continueu recta i el retorn el fareu pel camí que ara us queda a la dreta. El camí continuarà creuant varis cops la riera i ara també alguna pista. Esteu però en una zona ja més oberta i transformada. Finalment un corriol us pujarà a la carretera de Sant Jaume de Frontanyà. Amb precaució amb els cotxes, cal seguir-la amunt, a la dreta poc més d’un quilòmetre fins a la primera pista forestal que trobeu a la dreta, que heu de seguir avall. Arribats a l’alçada de la riera, sense creuar-la, continueu per la pista de l’esquerra, riera amunt. Més endavant trobareu una altre cruïlla de pistes seguiu la de la dreta uns 250 m fins a trobar el corriol a l’esquerra que us pujarà pel bosc al collet de la Creu, on estareu pràcticament a la mateixa altitud de Sant Jaume de Frontanyà. Però el terreny no és planer, caldrà baixar cap a la Codina de Cal Berlinga, una gran llosa des d’on tindreu bones vistes i Cal Berlinga. Continueu per la pista a la dreta fins a trobar el corriol a la dreta que us pujarà de nou fins a la carretera i ja només caldrà pujar per les escales fins davant l’església de Sant Jaume  de Frontanyà, un exemple excepcional d'arquitectura romànica. La clau és a la fonda Marxandó, davant mateix de l'església.

Per reprendre la ruta, heu de seguir les marques del GR 241 direcció sud passant pel costat de l’església pel carreró que us portarà de nou a la carretera. Creueu-la i continueu per la pista recta passant pel mig de la Casablanca i mica en mica anireu deixant els camps oberts i us endinsareu en el bosc de pi roig típic d’aquestes contrades. Tindreu una bona estona de baixada per pistes i algun tram de corriol. Passareu pel Gorg del Matxo  poc després d’ajuntar-vos amb una pista que ve del nord i creuar el rec de Vilarasa que us quedarà a la dreta. Us trobeu a la capçalera de la concorreguda riera de Merlès.

Més avall seguireu per un corriol a la dreta que us farà creuar de nou la riera, per retornar a la pista a l’indret on hi ha el Gorg Blau,  indret on hi hagué el Molí de Moreta. Aquí cal continuar ja per la pista, riera avall, fins a la cruïlla amb el Camí de Moreta que cal que seguiu. A partir d’aquí el desnivell torna a ser positiu. Pugeu doncs per la pista a la dreta i després d’unes corbes força tancades arribareu al nucli de Moreta, on hi ha dues masies i l'església de St. Julià de Moreta o de Vilacorba. Aquest és un nucli que agregat de Palmerola que tingué gran importància ja que en fou la parròquia. L'església és esmentada ja el 839, tot i que la titularitat no arribà fins el s. XI (1.014). Al segle XIV, degut al despoblament de la zona, la demarcació parroquial es reduí als masos circumdants: Moreta, La Vinyassa, Molí de Moreta i les Cases. El camí a seguir passa per sota l’església, i va salvant les feixes, sempre direcció oest. Quan sigueu sobre les cases de Moreta, enllaçareu amb una pista que heu de seguir recta amunt. La deixareu per un camí a l’esquerra que us pujarà fins a la collada de les Cases, una petita baixada a peu de rec, i de nou un repetjó fins  la collada de Cal Jaume.

En aquest punt teniu la opció d’allargar la ruta i de desviar-vos uns 500 m fins al Castell de Palmerola. No té pèrdua cal seguir uns 500 m la pista de l’esquerra, això sí, caldrà continuar pujant per tenir les bones panoràmiques, típiques dels llocs que acullen aquet tipus de construccions. Si disposeu de temps i forces suficients val la pena acostar-s’hi. Inicialment es tractava d'una casa forta, esmentada ja el 1227. És al s. XV quan es reedifica i sembla que se li dona certa autonomia com a Castell. En l’època actual, el 1973 s’hi feu una gran remodelació que li canvià força l’aspecte, tal com es pot veure avui en dia.

En tot cas hagueu pujat al castell o no, per continuar la ruta cap a Campalans, cal que seguiu la pista que baixa cap a l’oest fins al rec dels Casons, llavors us queda pràcticament la última pujada de la ruta. Trobareu un conjunt de cases que se l’anomena els Casons. Un cop a cal Bernat, trobareu una bifurcació de pistes, cal seguir la pista amunt, fins la Collada de Sobirats. Disposeu-vos a gaudir de la baixada. Sota mas Sobirats després d’un parell de revolts agafareu una pista més secundària a l’esquerra. Creuareu el rec de les nou fonts, i entrareu en una espectacular de fageda: us trobeu a la Baga de Moió.

Deixareu la pista per una altre de més estreta a la dreta i finalment  un  corriol a l’esquerra us baixarà de forma pronunciada fins a la cruïlla de camins del rec de nou fonts. Trobant-vos ja en el camí per on heu pujat. Seguiu-lo ara riu avall, a l’esquerra. Ja sabeu que us tocarà creuar la riera varis cops. En els gorgs si el temps acompanya, de ben segur que us hi refrescareu una mica, abans d’acabar la ruta. Un cop arribeu a la pista, heu de deixar les marques grogues de la xarxa de camins que continuen riera avall i seguir la pista a la dreta que us pujarà primer fins al Molí de Campalans i finalment dalt el Càmping, on s’acaba la ruta.

• Població: Borredà

• Tipus: Difícil

• Zona: Sant Jaume de Frontanyà i Moreta

• Punt d'inici: Càmping Campalans

• Punt de final: Càmping Campalans

• Distància (km): 20,5 Km

• Temps aproximat: 6 h.

• Senyalització: Des del pont del Molí de Campalans marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins a Sant Jaume de Frontanyà; marques blanques i vermelles (GR241) fins al trencant de Moreta; marques grogues fins al pont del Molí de Campalans.

• Cartografia: 25-Ripoll. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina