Itineraris i xarxa de camins

De Puig-reig a Ginebret

Aquest itinerari transcorre per una de les poques zones forestals d’aquesta zona que no es va quedar afectada pels incendis de l’any 1994, uns boscos de pinassa frondosos a les obagues que contrasten amb la vegetació més mediterrània de les vessants sud i la vegetació de ribera prop de la riera de Merlès i del riu Llobregat. Ginebret s’alça per sobre les planes del Baix Berguedà i del nord el Bages, fet que li dóna unes panoràmiques extraordinàries pràcticament als 360º. Unes vistes excepcionals de la depressió central i de les muntanyes de l’Alt Berguedà. Els diversos masis , les ermites romàniques de la Mare de Déu de Ginebret i Sant Andreu de Cal Pallot, l’edificació templera de Periques, i el conjunt de la colònia industrial de Cal Pons aporten el vessant històrico-cultural de l’itinerari.

L’itinerari surt de la plaça Sant Josep de la Colònia Pons, i es baixa cap a la fàbrica. Al final del carrer Orient on hi ha els pisos, s’enllaça amb el Camí del Llobregat (GR270), i es segueix riu avall per davant la fàbrica i sortint per la portalada oest, per la carretera asfaltada.

Ben aviat us trobareu al pont de la Serradora, on cal deixar les marques del GR i continuar direcció Ginebret seguint les marques grogues. Es travessa el riu Llobregat i per un camí asfaltat es va agafant alçada passant per la Serradora Boix i fins a travessar l’autovia pel pas soterrat. Aquí es gira a la dreta i a la següent rotonda es continua per la pista que marxa a l’esquerra, el Camí de Cal Pallot. Pocs metres després ja cal deixar-la i continuar pel camí a la dreta que us portarà fins al Càmping de Puig-reig on cal seguir la pista cap a l’est i vorejar el càmping per sota. Passareu prop del Bardaix i mica en mica anireu agafant alçada i s’aniran ampliant les vistes cap al sud, on es pot veure la colònia Vidal a la vall del riu Llobregat i en un dia clar les muntanyes de Montserrat al fons.

Després de deixar varis encreuaments amb altres pistes forestals, ja en el descens, caldrà deicar-la per un corriol a l’esquerra que baixa pel mig del bosc fins a la casa del Vila -en runes- on cal seguir la pista a l’esquerra, per arribar al Pont de les Canals, on es creua la riera de Merlès. Seguidament cal continuar pel corriol que segueix el torrent cap a l’est que retalla la pista. Una mica abans de la casa de les Canals la retrobareu i la seguireu passant a tocar de la casa. Progressivament anireu agafant alçada de nou, enmig d’un bosc ombrívol de pins. És una llarga pujada on cal estar atent en les múltiples bifurcacions de pistes de no equivocar-se. Finalment la pista es deixa per una de molt més modesta a l’esquerra, que segueix guanyant alçada fins a esdevenir ja un corriol. Cada vegada les vistes cap al sud es van eixamplant, on es pot distingir Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el Montseny al fons. Finalment el corriol desemboca a una pista secundària que cal seguir a la dreta fins arribar al Vilar de Pregones.

Passareu per sobre la casa i continuareu pujant, ara més suaument, fins arribar a Ginebret. A partir de la casa, la pista està asfaltada i a pocs metres hi ha l’ermita de la Mare de Déu de Ginebret, coronant aquest altiplà. És una petita ermita romànica del S. XI o XII. L’edifici ha estat modificat parcialment però  encara queda palesa la seva genuïna estructura romànica. Des d’aquest punt s’obren les vistes cap al nord des d’on es pot observar bona part del pre-pirineu: Port del Compte fins al massís del Puigmal, passant pels cingles de Capolat, la serra dels Lladres i Queralt, els Rasos de Peguera, Ensija, el Cadí i el Moixeró i la Tossa i el Puigllançada sortint per darrera del Catllaràs i el Picancel. Qui sigui observador podrà guaitar els pollegons del Pedraforca.

Després de l’ermita, cal deixar la pista asfaltada i continuar per la de l’esquerra. Encara no 100 m després, enllaçareu amb els GR 4 i GR 176, que cal seguir direcció Puig-reig i Sant Andreu de Cal Pallot. En la següent bifurcació deixareu el GR 4 i continuareu per la pista recta que segueix el GR 176. La pista continua per una zona de camps fins que  caldrà desviar-se per un corriol a l’esquerra. Seguint-lo ràpidament perdreu alçada. Creuareu una pista -seguint-la uns pocs metres avall- i de nou per corriol continuareu descendint fins arribar la pista a la dreta us baixarà fins a la Molina. Just sota la casa, trobareu una pista ample, que si seguiu a l’esquerra us portarà al pont per creuar de nou la riera de Merlès. Aquí heu fet una bona volta per tal de trobar aquest pas bo per creuar la riera. Hi ha un camí que baixa directa de Ginebret a Cal Pallot on us dirigiu, però no hi ha pont, i només es pot creuar quan el cabal es escàs.

Per la pista força planera ara seguint riera avall, arribareu a Cal Pallot una masia dels s. XVI-XIX. Ja es té ja coneixement però d’un assentament en aquest indret al s. X. Podeu accedir a l’ermita romànica de Sant Andreu de Cal Pallot seguint el camí per sota la casa, direcció a la riera. És una construcció del segle XII. Prop de l’ermita es poden veure també les runes d’un antic molí i unes tines.

Per continuar la ruta, cal seguir la pista direcció oest que a partir d’aquí s’enfila costa amunt i ben aviat deixarà els camps pel bosc de pi roig. Momentàniament es segueix un corriol per retornar a la pista, tot guanyant alçada. Arribareu a un coll on hi ha més d’una pista,  cal que seguiu  el corriol a la dreta. Ben aviat començareu un ràpid descens per una baixada una mica tècnica que caldrà fer en compte. Es travessa una pista i pocs metres després el GR hi desemboca. Passareu prop de la casa de les Comes i de nou caldrà creuar l’autovia per un pas soterrat.

La pista forestal us portarà a Periques, un altre enclavament medieval d’especial importància dels Templers. Des de l'any 1212 és documentat el mas de Sant Julià, sobre el qual a finals del segle XIII els Templers, senyors del castell i terme de Puig-reig, iniciaren la construcció d'una granja-convent. La construcció actual es pot datar de finals del segle XIII o començament del XIV. La dissolució de l'orde, a inicis del segle XIV, va impedir que la construcció es pogués acabar totalment i funcionés com a centre agrícola i ramader de la Comanda de Puig-reig. Sota el domini dels Hospitalers fou residència temporal dels membres de l'orde i, al segle XVII, ja funcionava com a masia. Aproximadament al principi del segle XIX el mas fou adquirit per la família dels actuals propietaris i va continuar com a explotació agropecuària.

De nou seguiu pel caminet que retalla la pista, que en retrobar-la heu de seguir a la dreta per anar a buscar el pont de Periques per on creuar el riu Llobregat. Si es vol carregar aigua, pel costat est del pont s’accedeix a la font de Periques. Un cop creuat el riu retrobareu el camí del Llobregat (GR 270) que ja seguireu fins al final de la ruta.  Seguiu uns metres a l’esquerra pel voral de la carretera direcció Puig-reig i abans d’arribar a la corba baixeu pel corriol a l’esquerra que us portarà fins la fàbrica de Cal Cases.

En aquest punt deixareu el GR 176 que seguiu des de Ginebret i s’enfila cap al centre de Puig-reig. Des de la fàbrica surt el corriol que cal seguir que passa pel marge dret del riu. Passareu per una zona d’horts abans d’endinsar-vos al bosc de ribera, just sota les cases del poble. Arribareu on hi ha les bombes de captació d’aigües del poble, on seguireu la pista uns pocs metres, per desviar-vos de nou a l’esquerra cap a la llera del riu on hi ha una pollancreda. Finalment un repetjó amb algun tram escalat, us portarà a Cal Pons, creuant primer el que queda de la portalada nord de la colònia, i després de passar pel carrer dels pisos plantar-vos de nou davant de l’Església pel mateix camí que heu fet a l’anada.

• Població: Puig-reig

• Tipus: Difícil

• Zona: Riera de Merlès

• Punt d'inici: Plaça Sant Josep de la Colònia Pons (Puig-reig)

• Punt de final: Plaça Sant Josep de la Colònia Pons (Puig-reig)

• Distància (km): 22 Km.

• Temps aproximat: 6 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 270) fins al pont de la Serradora; marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins a Ginebret; marques blanques i vermelles (GR 176 + GR4) fins al camp Gran, (GR 176) fins pont de Periques, (GR 176 + GR 270) fins a Cal Cases i (GR270) fins a cal Pons.

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Lluçanès 1:30.000. Ed. Alpina