Xarxa de camins i rutes circulars

Per la Riera de Navel

Aquest itinerari permet descobrir l’espai d’interès natural de la Riera de Navel. L’interès d’aquest espai rau en ésser una mostra significativa d’una àrea de caràcter forestal al marge esquerre del Cardener, dins un sector on l’agricultura ha transformat el bosc en conreus. Les ermites de Navel, de Sant Pere del Pujol de Planés, de Sant Joan de Montdarn i el monestir de Serrateix, donen un complement historicocultural a l’itinerari.

L’itinerari s’inicia davant l’ajuntament de Serrateix ubicat a l’antiga església de Sant Martí. Al mateix aparcament es troba un plafó amb el mapa de la xarxa de camins del Berguedà. Cal seguir les marques grogues direcció Navel per la pista rural asfaltada. Als pocs metres es passa davant de l’imponent monestir de Serrateix. Més endavant un tram de pista forestal estalvia uns metres d’asfalt. Finalment es deixa definitivament l’asfalt per una pista a la dreta, direcció a la casa de Capdecosta. Un cop passada la casa, cal iniciar el descens fins a creuar la riera de Navel. Un cop creuada, cal seguir la pista a l’esquerra riera amunt pel seu marge esquerra per arribar a Navel. El camí planeja vora la riera, passant prop de les runes del Molinet i cal creuar un dels afluents de la riera, la rasa de l’Hospital. Uns metres més i enllaçareu amb el GR 176 durant mig km, fins que aquest deixa la pista a mà esquerra i vosaltres encara la continueu uns metres més fins arribar a l’asfaltada ja arribant a Navel. Podeu acostar-vos a la petita ermita romànica de Navel del s.XII i dedicada a Santa Maria. Està al costat del mas de nom homònim que conserva una part de l’estructura del s.XVII. Actualment està deshabitada però cal tenir en compte i respectar que esteu en una propietat privada.

Un cop visitada cal desfer el camí pràcticament fins al punt on heu creuat la riera. Just abans, hi ha una cruïlla de pistes, que ara caldrà que seguiu la que s’enfila direcció nord-est, a l’esquerra. Mica en mica es guanya alçada, per acabar planejant envoltats de boscos i avançant paral·lels a la riera que creuareu a gual just a sota Cal Llop. Una mica a l’esquerra del camí es pot trobar un pas (si no baixa molta aigua us evitarà mullar-vos els peus). Un cop creuada us enfilareu per la pista passant pel costat de la casa de Cal Llop i més endavant el Molí de Vilajosana. A la següent bifurcació de pistes cal seguir a l’esquerra i poc més endavant tornar a creuar la riera. Esteu just sota el petit embassament de Serrateix. En aquest punt es troba un indicador de l’espai d’un itinerari per l’espai PEIN. Cal continuar riera amunt per la pista fins arribar a la següent bifurcació.  A dalt del serrat a la vostra esquerre començareu a divisar Sant Esteve del Pujol de Planés on us dirigiu. Quan estigueu a l’alçada de Cal Rebotit (a l’altre costat de la riera) trobareu de nou el GR 176. La proposta és seguir-lo pel corriol a l’esquerra i pujar fins a l’ermita de Sant Esteve del Pujol de Planés. És una altre petita església romànica ja documentada també al s. XI que fou modificada en varies ocasions sobretot al s. XVII. També s’hi troba un petit espai de pícnic i una mica de cobert útil en cas de mal temps. Un cop visitat l’espai i descansat una mica, cal retornar pel mateix corriol fins on heu abandonat la pista. Ara cal seguir-la direcció Montclar. Una opció una mica més llarga que la del GR 176 per anar fins a Sant Joan de Montdarn, però amb un desnivell més suau i un agradable camí tot seguint riera amunt. Una mica abans d’arribar a la casa de cal Fèlix es surt de l’àmbit del PEIN. Cal estar atents a les diferents cruïlles de pistes que trobeu, arribareu a una on caldrà seguir direcció sud-est cap a Sant Joan de Montdarn com indica la banderola del senyal vertical. Pocs metres després trobareu la pista asfaltada que heu de seguir a la dreta cap a Buidasacs que us queda just sobre la carretera.  Davant l’accés de la casa cal que deixeu l’asfaltada i continueu pel camí rural a la dreta. El camí segueix pujant entre camps i boscos fins a trobar una pista principal. Aquí us ajuntareu de nou amb el GR 176, que seguireu a mà esquerra i ben aviat us trobareu a Sant Joan de Montdarn. Un petit nucli on hi ha l’església de Sant Joan de Mondarn, consagrada l’any 902, i que fins l’any 1017 acollí una petita comunitat monàstica. És un altre lloc idoni per fer-hi un petit descans. Esteu en una cruïlla de camins i de GRs, cal estar al cas i no equivocar-se de direcció. Heu de seguir l’asfaltada cap al sud,  direcció Viver i Serrateix (GR 179). Ben aviat us desviareu per la pista a la dreta del camí asfaltat. Veureu com aneu agafant alçada ràpidament. Fixeu-vos amb el nucli de Viver a les faldes del serrat direcció sud.

Després d’una forta pujada s’arriba a la següent bifurcació de camins senyalitzats, just a la Carretera BV-4235 d’accés a Serrateix que només cal creuar, un cop refets de la pujada, i seguir direcció Serrateix. La pista que seguiu davalla direcció als Plans i després la riera de la Coma. Cal que seguiu torrent avall.  A Aigüesjuntes s’uneix el camí que baixa de Viver. Uns 500m més avall cal deixar el GR que continua riera avall per seguir el camí que puja fins a Serrateix amb marques grogues. Primer segueix un camí rural força ampla, i posteriorment per un camí més modest fins a cal Jepet. Un cop a la casa, només cal seguir la pista fins a la carretera, i llavors seguir aquesta fins arribar de nou davant de l’Ajuntament de Serrateix.

• Població: Viver i Serrateix

• Tipus: Difícil

• Zona: Riera de Navel

• Punt d'inici: Davant l’Ajuntament de Serrateix

• Punt de final: Davant l’Ajuntament de Serrateix

• Distància (km): 25,5 km.

• Temps aproximat: 7 h.

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins Sant Joan de Montdarn [en un parell de trams dels accessos a Navel i a Sant Esteve del Pujol de Planès hi ha marques blanques i vermelles (GR 176)]; marques blanques i vermelles (GR 179) fins poc després d’Aigüesjuntes -abans de cal Jepet-; marques grogues fins a Serrateix

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

• Recomanacions: Passareu per rieres que tot i que no acostumen a portar molta aigua després de dies en que hagi plogut molt, en algun moment pot ser que calgui descalçar-se per creuar-les.