Xarxa de camins i rutes circulars

Aigües del Bastareny

La capçalera de la vall del Bastareny pertany al municipi de Gisclareny, un municipi de població dispersa, -actualment el poble amb menys habitants de Catalunya (26 persones empadronades el 2018) -. No era així a mitjan del segle XIX quan hi havia unes 120 masies repartides pel seu territori, la majoria d’elles d’una gran pobresa. Els excursionistes de principis de segle XX coincideixen a descriure el poble com un lloc on regnava la misèria, amb una agricultura de subsistència en camps pedregosos. No obstant això, tots parlaven de la bellesa de la vall del Bastareny i de les cases que hi havia. Aquesta ruta no arriba al seu nucli, però si que recorre aquesta vall per les vies de comunicació entre les cases, passant per masos ara abandonats, - algun documentat ja en època medieval -, en un marc de gran bellesa paisatgística dintre del Parc Natural del Cadí-Moixeró. A la part final podreu descobrir un dels grans atractius d’aquesta ruta quan s’endinsa als torrents passant pel Salt de Murcurols i la Dou del Bastareny, naixement d’aquest riu.

La ruta s’inicia davant la font Nostra, al veïnat de l’Hostalet, on hi ha cal Cerdanyola que ara acull l’Aula de Natura la Salle. Temps enrere tenia un molí –ara en runes- que aprofitava les aigües del riu del Pendís. Torrent amunt on ara hi ha el Refugi Vents de Cadí encara és observable l’estructura d’una masia del segle XVI, la casa de l’Hostalet, amb afegits posteriors a causa del seu ús com a hostal del camí ral de la Cerdanya.

Seguiu la pista direcció la Dou del Bastareny - si voleu podeu escurçar-lo pel corriol de la dreta que estalvia el revolt de la pista on hi ha la zona d’aparcament.  Creuareu aviat per un pont el riu vertebrador d’aquesta vall, el Bastareny. Al costat s’hi observen les runes de l’antic molí fariner del Forat o del Puig construït a finals del s. XVII o inicis del s. XVIII ; no pas el primer molí del Bastareny, veureu a la tornada les restes del que es situava a pocs metres del naixement. Al següent revolt ja heu de deixar la pista per enfilar-vos per l’antic camí de l’esquerra que us portarà directes davant la primera masia important d’aquesta ruta, la casa del Puig. Citada ja en documents de l’edat mitjana, l’actual edifici data del segle XVIII. Té la particularitat de tenir una teulada a quatre aigües, de comptats exemplars al Berguedà. Si seguiu el camí a l’esquerra us portarà fins la petita església romànica de Sant Martí del Puig. En enfilar-vos tindreu vistes cap a Bagà. Busqueu darrere de l’església una pedra amb una empremta que sembla d’un peu, se l’anomena la Petjada de la Mare de Déu.

Retornats davant la casa del Puig, seguiu la pista fins al proper encreuament de pistes, on cal seguir a la dreta per la pista forestal, que es va enfilant de forma suau. Quan comenci a ser més plana, estigueu atents, ja que abans d’arribar al Torrent de Prat de Rei el Camí dels Bons Homes (GR 107) que seguiu des de l’inici, marxa pel corriol de l’esquerra, però vosaltres heu de seguir per la pista que mica en mica es va obrint. Un últim repetjó i arribareu a Murcurols,  una altra de les grans masies de la vall. La casa està documentada des de l’edat mitjana, tot i que l’estructura actual és d'època moderna, però es veuen clarament un conjunt d'afegits. La cara nord, d'època medieval (s.XII-XIII) podria formar part d’una església. Ja en documents del s. XII també es parla d’un castell en aquest indret, en el llom situat cap a l’est hi ha unes restes que en podrien formar part, però en tot cas està totalment arrasat. Aquest és un lloc excel·lent per gaudir de la vista, que allarga des del coll de Bauma a l’oest, Tancalaporta, la serra de la Moixa, el Moixeró, i el coll de Cortalets sota de Tancalaporta, el clot de Vimboca enfront i els Empedrats una mica més cap a l’est. A la baga de la muntanya d’enfront, hi ha una inconfusible depressió del terreny, ampla a dalt i estreta a baix. És la Cambra dels Bocs on es tancaven els xais després de l’aparellament perquè no molestessin les ovelles i les cries.

Un cop vulgueu reprendre el camí, retorneu a la cruïlla de pistes i agafeu el corriol a l’esquerra de la casa, per baixar fins al fons de la vall. Després d’una baixada pedregosa on cal anar en compte de no relliscar, es creua el torrent. Si és època humida ja sentireu el Salt de Murcurols que hi podreu accedir un cop passat el torrent, per un corriol a mà esquerra a escassos metres. Un bonic salt, sobretot quan baixa força cabal; fixeu-vos com la pedra tosca sedimentada en èpoques de sequera ha anat formant un tobogan per l’aigua. Continuant pel corriol haureu de creuar el torrent de la Muga, que baixa de la serra del Moixeró.

Sortireu a una pista que caldrà seguir a la dreta. Poc després passareu per sota la casa de Monnell o Molnell, un altre dels grans masos de la zona que si us hi heu fixat ja veieu en el camí de baixada. Aquesta està documentada des del s. XIV i durant un temps dominaven i explotaven la capçalera del riu Bastareny. Continueu per la pista principal i després de creuar les aigües del Bastareny pel pont de Monnell, us podeu enfilar pel corriol ben senyalitzat fins a la Dou del Bastareny, un indret de gran interès. El salt surt fotografiat en innumerables postals.

Just a la sortida del torrent sembla que hi hauria hagut un molí fariner posteriorment reconvertit segons l’època en molina serradora. A principis de segle XX, quan era serradora, els troncs eren transportats en telefèric fins a Bagà.

Continueu per la pista principal i més endavant trobareu l’accés al Bullidor de Sant Esteve al costat esquerre. Si voleu podeu baixar-hi, porta a unes surgències a la llera del riu – Més visibles en època de poca aigua-. Cal anar en compte amb el descens; hi ha uns graons força alts i amb la humitat rellisquen fàcilment. Continueu llavors la ruta senyalitzada i, just en arribar al camí que ja heu fet a l’anada, veureu una caseta a la dreta des d’on surt soroll d’aigua. És la font del Violí, l’aigua de la qual ara es porta a Bagà. I a partir d’aquí ja us ho sabeu,  creueu el Bastareny, les runes del molí i una mica de pujada per arribar de nou a cal Cerdanyola, punt final de la ruta.

• Població: Gisclareny

• Tipus: Fàcil

• Punt d'inici: Veïnat de l'Hostalet, a la pista de Bagà a la Dou del Bastareny

• Punt de final: Veïnat de l'Hostalet, a la pista de Bagà a la Dou del Bastareny

• Distància (km): 8,5 Km

• Temps aproximat: 2,5 hores

• Altitud màxima: 1179 metres

• Desnivell acumulat: 425 metres

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 107) de l’inici fins just abans del torrent del Prat de Rei; -sense marcatge- la pista fins a Murcarols; marques grogues de Murcarols fins al revolt del Molí del Forat; marques blanques i vermelles (GR 107) fins al veïnat de l’Hostalet, els últims 200 m també marques blanques i grogues (PR-C 125) Senyalització al llarg de tota la ruta amb plaquetes de la ruta familiar Les aigües del Bastareny de l’ecoitinerari EMbleMàtiC a les cruïlles principals

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Moixeró - La Tosa 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: A la zona dels Empedrats cal anar en compte amb les relliscades, sobretot a l’hivern. Si plou, cal preveure un augment sobtat del nivell de l’aigua del riu.

• Bibliografia: Les tres-centes cases de Gisclareny de Francesc Caballé. Els Molins hidràulics de la vall del Bastareny de Gener Aymamí. Inventari de Patrimoni: http://patrimonicultural.diba.cat