Xarxa de camins i rutes circulars

Circular de Borredà a Vilada

Aquesta excursió des de Borredà,  proposa visitar el poble veí de Vilada seguint camins tradicionals per dues vessants de grans contrastos. L’anada per una zona agrícola i ramadera,  per boscos de pi roig i roure i extenses zones de pastura encara avui utilitzades, per masos i l’ermita de Santa Magdalena de Guardiolans a mig camí. La tornada seguint el curs del riu Mergançol abans que desemboqui al pantà de la Baells, passant pel pont del Climent i recorrent una vessant eminentment forestal i pràcticament deshabitatada, a peu de la humida baga de la Serra de Picancel.

La ruta s’inicia a la Plaça Major de Borredà, i surt per l’oest seguint el GR 241 i GR 4, direcció carrer de Berga. Deixareu aviat el GR 4 que marxa per un corriol a la dreta. Passada la casa i corral de Graugés, ben aviat sereu al barri de coll de Bas, on després de cal Curt, cal deixar la pista i continuar pel corriol que baixa a la dreta. Alternant trams de pista i corriol anireu baixant fins al  rec del Pontarró . Poc després de creuar-lo, deixareu la pista i us començareu a enfilar pel corriol a la dreta enmig del bosc. Desembocareu a una pista que seguireu pocs metres a l’esquerra fins la bifurcació que separa l’anada i la tornada de la ruta.

La direcció proposada és continuar pel GR 241 fina a Vilada i retornar pel camí que marca recta per la pista, Camí de Vilada a Borredà (pel pont del Climent). Així doncs continueu per la pista a la dreta fins a trobar un corriol a l’esquerra us acabarà de baixar al rec del Pati, un cop creuat pujareu de forma pronunciada fins a la casa del Pati. Recordeu que esteu en una propietat privada que cal respectar. Al nord de la casa trobareu una nova bifurcació, cal seguir la pista de l’esquerra. Com és habitual en aquesta ruta, alternareu trams de pista i de corriol, trams tancats enmig de boscos de pi roig i trams oberts de pastures o cultius  fins a trobar una nova bifurcació, sempre són camins que pugen a la zona de Rotgers. Cal que seguiu a l’esquerra per la pista que també retallareu amb trams de corriol. Passareu per sobre una bassa d’aigua i  aviat us trobareu en una zona de feixes on s’ubica l’església de Santa Magdalena de Guardiolans, d’evident antiguitat. El camí passa entre l’església i la casa del Solà, antiga casa de pagès convertida en residència casa de pagès. L’església està citada des del segle X i té una estampa romànica però fou reformada de forma important durant els segles XVII i XVIII.

De l’església cal creuar la pista que puja a la casa de Sant Pere (una de les cases més singulars de Vilada), i continuar pel camí que aviat enllaça amb la pista que us farà pujar fins al Collet del Cinto. D’aquest anireu descendint lentament fins al Collet dels Pous on trobareu una nova bifurcació de camins. Seguiu a l’esquerra direcció Vilada, i una forta baixada us portarà fins al Pont de Vilada o de Cal Pei. L’accés a Vilada el fareu per un corriol que us portarà a la carretera de Castell de l’Areny. Seguiu-la pocs metres a la dreta i de nou a l’esquerra per pista i corriol després us pujarà fins als primers carrers de Vilada. Entrareu per l’oest de la població, per una zona a mig urbanitzar. Del carrer del castell de Roset a la plaça de la Vila i l’Ajuntament. Esteu al centre amb algun bar i serveis per si voleu fer-hi una aturada.

Un cop vulgueu reprendre la ruta, cal que continueu per la carretera direcció Borredà i seguiu pel primer carrer que baixa a la dreta passant per l’escola del poble. Al final del carrer migdia, continueu a la dreta fins a la zona esportiva i continuar baixant cap al Barri de la Ribera. Passareu per Cal Fusteret, Cal Boixader i el Molí de Baix documentat des de 1295 quan el compra la família Ferrer ( per tant ja venia d’abans). Des del segle XIV les referències al molí cada vegada són més habituals fins al s. XVII que passa a mans dels Boixader de la Nou. S’hi va moldre fins ben entrat al S. XX i actualment hi ha un obrador i forn de pa ecològic, Cal Pitus.

Del Molí es continua cap al sud per un corriol direcció la riera de Vilada. Un cop es creua, el corriol s’enfila a l’esquerra fins a trobar la carretera al Collet de la Serra. Cal seguir-la uns metres a la dreta - amb precaució amb els cotxes- i ben aviat podreu seguir pel corriol de sota la carretera. Mica en mica anireu baixant i allunyant-vos d’aquesta, creuareu una pista i anireu a sortir al Pont del Climent, un pont d'uns 50 metres de longitud, per 3 d'amplada i amb una alçada sobre el nivell de l'aigua d'uns 20 metres. A l’entorn de 1930 Climent Simón que es dedicava a activitats de tala forestal, construeix aquest pont així com un telefèric des de Castell de l’Areny. El Pont del Climent permetia superar la vall del riu en les tasques d'extracció d'arbres tallats, però l'indret havia estat lloc de pas a peu des de feia segles, sobretot per anar al monestir de la Portella i a la Quar, el què faria pensar que potser antigament ja hi havia hagut un pont. El 1998-1999 un conveni ajuntament i diputació de Barcelona va permetre fer-hi obres de consolidació.

Creuat el pont, trobareu la bifurcació amb els camins que s’enfilen cap a Picancel, i la Portella. Per seguir la ruta cal continuar per la pista direcció est, que segueix Mergançol amunt. És un camí eixamplat com a pista forestal per extreure fusta, construïda en la major part sobre l’antic corriol – que només podreu seguir en algun petit tram -. Un puja i baixa constant que us permetrà a estones tenir vistes cap a la vessant nord per la qual heu anat fins a Vilada, amb el Catllaràs enfilant-se darrera seu. Creuareu també alguns torrents que baixen de Picancel; just després de creuar el rec de Can Volat baixareu fins a la riera de Mergançol que creuareu també per enfilar-vos immediatament i de forma pronunciada a la carretera de Borredà. Aquí només l’heu de creuar, i seguint les marques grogues enfilar-vos pel corriol que s’endinsa al bosc. Enllaçareu de seguida amb una pista que heu de seguir a l’esquerra direcció la casa de Canemars. En la propera bifurcació de pistes us quedarà la casa a la dreta, i vosaltres cal que continueu a l’esquerra seguint pel bosc primer, i al límit amb una zona de conreu després. De seguida sereu ja a la cruïlla on caldrà repetir el camí que heu fet a l’anada; això sí, ara en sentit invers, cap a Borredà (GR 241).

Seguiu doncs la pista a la dreta i alternant corriols i pistes, arribareu al rec del Pontarró. El creueu i us enfileu pel corriol a la dreta. Tornareu a seguir pista i corriol fins que arribareu a la pista pavimentada ja a Coll de Bas. Ara caldrà que la seguiu a l’esquerra, i de forma força planera arribareu a la casa i corral de Graugés i després d’un petit repetjó ja a les primeres cases del nucli de Borredà on trobareu la bifurcació amb el GR 4 que també s’endinsa a Borredà, i pel carrer de Berga arribareu de nou a la plaça de l’església.

• Població: Borredà

• Tipus: Mitjà

• Zona: El Mergançol

• Punt d'inici: Plaça de l’església de Borredà

• Punt de final: Plaça de l’església de Borredà

• Distància (km): 15 Km

• Temps aproximat: 4,5 h.

• Senyalització: Marques blanques i vermelles (GR 241) fins a l’entrada de Vilada; marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins a la bifurcació de camins de Canemars; marques blanques i vermelles (GR 241) fins a Borredà (últims metres també GR 4).

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina