Rutes familiars i naturalistes

A Sorba per les rieres de Gargallà i l'Aigua d'Ora

Sorba és un petit llogarret que es troba a la riba esquerra del riu Aiguadora, a 8 km de Montmajor. Aquesta ruta proposa recórrer l’entorn tranquil i rural que ofereix, acostant-se a les seves rieres. Sortint de la destacada església de Santa Maria, un itinerari circular entre camps de cultiu i bosquets per anar a cercar la riera de Gargallà, i seguir-la fins que desemboca a l’Aiguadora, i llavors retornar pel camí aigües amunt d’aquesta fins a Sorba.

L’itinerari comença a l’encreuament de camins de davant del cementiri on cal anar direcció l’església i la rectoria. L’església de Santa Maria de Sorba forma part d’un conjunt homogeni amb la casa rectoral. D’origen medieval (s.VI), l'església actual (s. XVII) fou feta aprofitant en part el mur meridional de l'antiga església romànica (s. X i XI). El què és més antic de tot el conjunt és però el Martyrium d’Eudald (s. I-VIII), un edifici de planta central on són venerades les restes d'un màrtir, propi de l'art paleocristià.

De l’església es continua la pista cap a Cal Teuler i fins la carretera, que es creua per continuar pel camí rural asfaltat del davant uns metres, a la següent cruïlla ja la deixareu per seguir per la pista de la dreta  que us portarà al nucli que formen cal Cavaller, cal Gili i ca l’Estruc. Continueu per la pista i sortireu d’aquest petit nucli passant entre els camps de sembrat i el bosquet de pi roig, que seran la tònica d’aquest itinerari. A la següent bifurcació de pistes, caldrà que continueu a la dreta cap al sud i seguint sempre la principal arribareu a una nova cruïlla de pistes i senders on heu de continuar també a la dreta direcció sud, uns 100m, per llavors deixar-la i desviar-vos a l’esquerra cap a la casa de la Cabana. Passareu entre la casa i els coberts, i continuareu per la pista principal ja fins a peu de la riera de Gargallà, que acompanyareu riera avall fins a desembocar a la riera de l’Aiguadora. Poc després de creuar la riera per primer cop, trobareu l’enllaç amb el camí que ve de Gargallà (un altre llogarret al nord-oest). Seguiu baixant per l’agradable entorn de bosc de ribera i poc abans de creuar per quarta vegada la riera, veureu el Toll de la Quimassa, un dels gorgs grans de la zona en èpoques humides.

Un cop arribeu a la riera de l’Aiguadora, la creueu i aquí si esteu al cas podreu retallar la pista pel corriol de la dreta. Des d’aquest trobareu alguns viaranys que baixen a la riera, a la zona coneguda com els Dolls de l’Aigua d’Ora, on va fent petites bassetes. Retrobareu de nou la pista i després de seguir-la uns metres amunt, enllaceu amb la pista del Molí Nou que també heu de seguir a la dreta, cap al nord, ja més alçats de la riera. Després de gaudir d’aquest passeig planer arribareu a la carretera principal on cal seguir a la dreta cap a Sorba, de seguida ja veureu l’església de Santa Maria, punt final de la ruta.

• Població: Montmajor

• Temps aproximat: 2 h

• Altitud màxima: 549 m

• Desnivell acumulat: 125 m

• Senyalització: Marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) al llarg de tota la ruta.

• Cartografia: 30-Solsona. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya

• Recomanacions: Passareu per rieres que tot i que no acostumen a portar molta aigua després de dies en que hagi plogut molt, en algun moment pot ser que calgui descalçar-se per creuar-les.