Rutes familiars i naturalistes

Volta al Grauet

Aquest itinerari convida a enfilar-se per un frondós bosc de pi roig per gaudir d’unes espectaculars vistes de la vall de Vallcebre, i del vessant sud del Parc del Cadí Moixeró. El  caràcter acinglerat i rocós de la zona alta permet desenvolupar-hi diverses activitats d’aventura. Passat el coll de la Canalassa, ofereix noves panoràmiques de la baga d’Ensija, dels jaciments paleontològics i vestigis del passat miner de la zona.

El codi QR que trobareu al fulletó, us enllaçarà a l’aplicació “Camins de Vallcebre”, per conèixer aspectes històrics, naturals i paisatgístics d’aquesta ruta.

La ruta s’inicia al Pla de la Barraca,  abans de la bifurcació de la carretera que va de Vallcebre cap a Saldes o cap a Fígols. Des d’aquest mateix indret s’accedeix a l’Espai Actiu de Vallcebre. Des de l’aparcament cal creuar el torrent a gual i enfilar-se pel corriol que surt just enfront. Només de començar a pujar ja us trobareu a mà dreta amb restes de la teuleria de la Canalassa. El camí segueix amunt pel mig del bosc de pi roig. Al cap d’un centenar de metres trobareu una bifurcació que caldrà seguir cap a l’esquerra i ben aviat trobareu la font de la Canalassa i, després deixareu el camí a mà dreta que us portaria fins a la zona d’escalada. Tot zigzaguejant arribareu a unes feixes planes conegudes amb el nom dels camps del tabac ja que antigament se n’hi cultivava. Les vistes sobre el Cadí Moixeró des d’aquest punt, són espectaculars. En acabar aquestes feixes, el camí davalla suaument per tornar-se a enfilar fins al coll de la Canalassa, punt d’inici de la via ferrada del mateix nom.

En aquest punt cal agafar el camí que marxa per l’esquerra, en direcció sud, conegut amb el nom de “camí de l’Oriola”. El camí s’enfila i inicia un flanqueig a mitja alçada per tota aquesta cresta. Si fins ara les vistes eren cap a l’est, a partir d’aquí s’obre una altra perspectiva cap al costat oest. Passareu per sota la via ferrada d’Empalomar, per sota del pont de mico i seguireu baixant suaument. Deixareu a mà dreta el lloc on s’inicia el Camí Aeri de l’Artic, i continuarem pel camí de l’Oriola fins arribar a una cruïlla de camins, on cal seguir per la dreta i després de fer just quatre passes plantar-se al Grauet, un petit pas que permet creuar a l’altre vessant de la muntanya

Uns 200 metres més endavant trobareu una bifurcació de camins i caldrà seguir el de la dreta, avall. A partir d’aquí el camí fa un tomb cap a la dreta per prendre direcció nord i començar la tornada que us portarà directament fins al pla de la Barraca, punt final de l’itinerari.

• Població: Vallcebre

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Vallcebre - Cingles d’Empalomar i de Conangle

• Punt d'inici: Pla de la Barraca. Vallcebre

• Punt de final: Pla de la Barraca. Vallcebre

• Distància (km): 2,5 km.

• Temps aproximat: 1 hora.

• Senyalització: Itinerari senyalitzat específicament amb plaquetes de senyalització local de Vallcebre. Al llarg del camí trobareu unes plaquetes informatives, i a través de l l’aplicació “Camins de Vallcebre”, tindreu informació de diferents aspectes de vegetació, fauna, geologia i diverses peculiaritats de l’indret. També trobareu marcatge amb marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) de l’inici fins la primera bifurcació i des del Grauet fins al final de la ruta.

• Cartografia: 46-Parc Natural del Cadí-Moixeró E. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: Alternatives. Podeu complementar la caminada amb una visita al mirador del Telefèric de Vallcebre, a 200 metres escassos de l’aparcament de l’Espai Actiu, per un corriol senyalitzat en sentit nord, des d’on podreu gaudir també d’una bona panoràmica de la zona.

• Bibliografia: App per mòbil: Camins de Vallcebre Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat