Rutes familiars i naturalistes

Volta a Campalans

Aquesta excursió proposa un agradable passeig planer, tot resseguint dos cursos d’aigua: el rec de Casadejús i el rec de les nou Fonts que junts acaben confluint a la riera de Campalans. Majoritàriament passa per bosc de pi roig i roure -habitual en aquesta zona- però també una petita zona on impera el faig i els seus canvis estacionals. La tornada creua la riera varis cops,  podent gaudir del curs d’aigua i els seus petits meandres, que en algun cas deixen al descobert una bona paret de pissarra. També varis gorgs, que a l’estiu permetran acompanyar l’excursió amb una remullada final. Si feu l’excursió després de les pluges haureu de jugar amb les vostres habilitats d’equilibri, per no acabar amb els peus a l’aigua.

La ruta s’inicia a davant de la recepció del Càmping Campalans,  ubicada a Campalans, una masia ja esmentada al s. XVI que durant el s. XVIII creix i es converteix en una de les masies importants de la zona.  En començar a caminar cal seguir el camí a la dreta que marxa cap al nord. Uns 300 m després trobareu una bifurcació, on cal que continueu recta pel camí principal. Un cop creuat el rec de Casadejús després de deixar a mà dreta una petita antiga resclosa enllaçareu amb una pista que seguireu a la dreta durant aproximadament un quilòmetre, fins a trobar un corriol que baixa a la dreta cap al rec de les Nou Fonts . Creueu-lo i continueu pel corriol amunt fins a enllaçar amb el camí ample que ve de Sant Jaume i està marcat com a Xarxa de Camins del Berguedà ( franja groga). A partir d’aquí seguireu el curs del riu avall, gaudint d’un divertit camí a peu de riu, que us demanarà habilitat per creuar-lo en diverses ocasions sense mullar-vos. Passareu per un tram amb una interessant fageda, així com per varis gorgs el Gorg del Roure, el Gorg de Canet (un dels més grans) i Gorg del Tell. Després del Gorg de Canet podeu observar l’aflorament de pissarres i més avall, en la zona coneguda com a Fonts del Sofre i del Ferro, una zona d’afloraments vermellosos, color que li dona l’alt contingut de ferro.

Un cop passada la petita presa -que capta l’aigua del molí-, desembocareu a una pista on cal que deixeu de seguir les marques grogues (que continuen riera avall fins a la carretera), per continuar per la pista a la dreta, amunt fins al Molí de Campalans. Un molí existent des de la baixa edat mitjana, tot i que l'actual edifici és una construcció del s. XVIII, seguint l'esquema tradicional d’una masia d'estructura clàssica i de petites dimensions. Va funcionar com a molí fins al s. XX, i actualment forma part de les instal·lacions del Càmping. Continueu per la pista amunt i ben aviat us trobareu de nou davant la recepció del Càmping, punt final de la ruta.

• Població: Borredà

• Tipus: Molt fàcil

• Zona: Riera de Campalans

• Punt d'inici: Davant la recepció del Càmping Campalans

• Punt de final: Davant la recepció del Càmping Campalans

• Distància (km): 4 Km

• Temps aproximat: 1,5 h.

• Senyalització: El primer tram té algunes plaques de ruta familiar però no té marcatge de pintura; marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) un cop creuat el rec de les nou fonts o riera de Campalans, fins a la presa del molí de Campalans; -tram sense marcatge- cap al Càmping (només cal seguir la pista amunt).

• Cartografia: 64-Lluçanès. 1:25.000. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Catllaràs - Picancel 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En haver de creuar varis cops la llera de la riera, segons el cabal que porti pot ser que en algun lloc us hagueu de descalçar per no mullar-se les sabates. Cal tenir en compte en èpoques plujoses quan hi ha risc d’avingudes sobtades.