Itineraris circulars en bici de carretera

Pel Catllaràs des de Berga

Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà-La Pobla de Lillet-Sant Julià de Cerdanyola-Guardiola de Berguedà-Malanyeu-La Nou de Berguedà-La Baells-Berga

El Catllaràs és un enorme massís poc conegut del Berguedà. Amb una escassa població (hi ha molt poques masies) i una minsa xarxa de camins que el travessin, el Catllaràs s’ha mantingut relativament aïllat de la mà de l’home durant segles. Relativament perquè sí bé hi ha hagut algunes zones mineres, àrees d’explotació forestal i extenses pastures per al bestiar, no hi ha hagut indústries, ni enormes explotacions agrícoles, ni tan sols camps de cultius tret de les zones més baixes, romanent el massís pràcticament verge al llarg de la història. A més, els pocs pobles que l’envolten són petits i han afectat poc al territori.

Aquesta ruta ens permet descobrir les dues vessants d’aquesta serra i els pobles que s’hi arreceren pels dos costats i que avui en dia sobreviuen sobretot gràcies al turisme i a les segones residències.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig que seguirem fins al capdamunt per seguir cap a la dreta per la ronda Moreta, la carretera de Ribes i emprendre la carretera C-1411z fins al coll de Santa Magdalena. Passat el coll seguirem per la carretera vella de Cercs (C-1411a) uns poc metres ja que ben aviat seguirem per la carretera principal BP-4654 fins creuar la C-16 per sota. Un cop creuada aquesta carretera principal iniciarem la baixada que ens portarà fins a l’embassament de la Baells seguint per la C-26 en direcció Vilada i Ripoll.

Passat l’embassament comença una suau i constant pujada fins a Vilada. Passarem Vilada per resseguir el Mergancol –el tenim a la dreta- fins a Borredà alternant pla amb petites pujades i baixades, però amb tendència a tirar amunt.

Just en haver passat el poble de Borredà, a mà esquerra comença la BV-4656 que ens portarà fins a Sant Jaume de Frontanyà. A mida que avancem, la pujada és cada vegada més pronunciada. Arribem a Sant Jaume on podem aprofitar per avituallar-nos abans d’emprendre el camí que ens portarà fins al coll de la Batallola, a 1217 metres d’altitud.

Passat el coll iniciem una constant baixada fins al riu Arija, per anar a trobar la carretera B-402 que seguirem cap a l’esquerra en direcció La Pobla de Lillet. La Pobla disposa de diversos recursos turístics remarcables que no ens podem perdre si fem la ruta sense ambició competitiva.

Seguim la carretera avall un parell de quilòmetres per desviar-nos cap a l’esquerra en la petita carretera que s’enfila en direcció al santuari de Falgars – cal anar en compte de no passar-se el desviament-. Creuem el Llobregat i ens enfilem fins a la collada Subirana en una pujada constant. Després de passar la collada iniciem una baixada fins a Sant Julià de Cerdanyola i una porta baixada que ens portarà fins al fons de la vall, a Guardiola de Berguedà.

Cal que seguim 5 Km avall per la C-16 –molt de compte amb els cotxes que passen a altes velocitats!- fins a trobar un trencant a mà esquerra que indica Malanyeu. Aquí comencem la forta pujada que ens portarà fins a Malanyeu i la Nou. La pujada acaba un parell de quilòmetres abans d’arribar-hi. A partir d’aquí ens dirigirem cap al santuari on una carretera a mà esquerra ens portarà cap al pla de Clarà. Des d’aquí ja només ens quedarà la forta baixada que ens menarà fins a la C-26, a l’embassament de la Baells. Un cop aquí agafarem la carretera cap a la dreta per desfer el recorregut que haurem fet a l’inici fins a retornar al punt on havíem iniciat aquest itinerari.

• Població: Berga

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 83 Km.

• Temps aproximat: 5 hores

• Desnivell acumulat: 1988 m.

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell