Itineraris circulars en bici de carretera

La Ripollesa

Berga-Vilada-Borredà-Les Llosses-Ripoll-Campdevànol-Gombrèn-Sant Jaume de Frontanyà-Borredà-Vilada-Berga

Un altre dels clàssic del ciclisme de la comarca és anar a Ripoll. En aquesta ocasió unirem la capital del Berguedà amb la del Ripollès per la via més ràpida, la C-26.

La tornada la fem per carreteres secundàries que ens permetran conèixer la serra del Catllaràs, un espai natural de gran valor que fa de partió entre les dues comarques pre-pirinenques i els petits pobles que es troben dispersos per aquestes valls i muntanyes.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig que seguirem fins al capdamunt per seguir cap a la dreta per la ronda Moreta, la carretera de Ribes i emprendre la carretera C-1411z fins al coll de Santa Magdalena. Passat el coll seguirem per la carretera vella de Cercs (C-1411a) uns poc metres ja que ben aviat seguirem per la carretera principal BP-4654 fins creuar la C-16 per sota. Un cop creuada aquesta carretera principal iniciarem la baixada que ens portarà fins a l’embassament de la Baells seguint per la C-26 en direcció Vilada i Ripoll.

Passat l’embassament comença una suau i constant pujada fins a Vilada. Passarem Vilada per resseguir el Mergancol –el tenim a la dreta- fins a Borredà alternant pla amb petites pujades i baixades, però amb tendència a tirar amunt.

Seguim per la C-26 en direcció Ripoll-Les Llosses i un parell de quilòmetres més endavant trobarem una bifurcació que seguirem per l’esquerra, en direcció Les Llosses Ripoll. Una carretera molt rodadora ens portarà fins al riu Ter i a trobar la C-17 que seguirem cap a l’esquerra fins a arribar a la capital Ripollesa on podrem fer una aturada per refer forces.

Seguim cap al nord per la mateixa carretera (o per dintre el poble, en cas que haguem decidit fer-hi una parada) fins a Campdevànol on tombarem cap a l’esquerra per la GI 401 en direcció Gombrèn. Aquí iniciem la pujada que ens portarà fins al coll de Merolla en uns 15 Km que afrontarem sense massa dificultat

Un cop al coll, iniciarem la baixada fins gairebé arribar a la Pobla de Lillet. Just abans de trobar la Masia Sarga (casa de turisme rural que es troba a la dreta) cal parar atenció ja que surt una carretera a mà esquerra que indica Sant Jaume de Frontanyà que caldrà agafar per pujar el coll de la Batallola, la darrera ascensió de la jornada.

Passat el coll, iniciem una baixada que ens portarà fins a Borredà passant per Sant Jaume. A Borredà, cal que agafem la C-26 cap a la dreta per retornar a Berga, desfent el tram que havíem fet a l’inici de l’itinerari.

• Població: Berga

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 108 km.

• Temps aproximat: 6 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell