Itineraris i xarxa de camins

La Gallina Pelada PR-C 79

La serra d’Ensija és un mirador extraordinari del Berguedà. Des del seu cim culminant, la Gallina Pelada, altrament anomenat Cap Llitzet, permet gaudir de vistes espectaculars a 360º, cap al massís del Pedraforca i de la serra del Cadí cap al vessant nord, els Rasos de Peguera i el port del Comte cap al vessant sud. La proposta és fer l’ascensió a aquesta serra pel seu vessant nord tot fent una circular, pujant pel torrent de les Llobateres i la Creu de Ferro, i retornant pel camí de Font Freda.

La ruta s’inicia al trencall de Font Freda, a la pista forestal asfaltada del coll de la Trapa cap a Vallcebre, aproximadament un quilòmetre més amunt de la Pleta de la Vila. Des d’aquí s’inicia seguint en direcció est, per l’antiga pista d’esquí de fons paral·lela a l’asfaltada, durant poc menys d’un quilòmetre. Un cop creueu el torrent de les Llobateres, cal que seguiu la pista de desembosc de la dreta, que segueix aquest torrent per la banda esquerra. La pista es va estrenyent a mesura que va ascendint i us durà al mig del torrent que seguireu tot creuant a banda i banda a mesura que pugeu. Normalment aquest torrent està sec, per tant, no hi ha cap inconvenient en passar pel mig. En cas que baixi aigua sempre es pot esquivar passant per les vores, per on es dibuixa un corriol més fressat. Si us hi fixeu podreu veure amuntegament d’arbres tombats, resultat de varies allaus que pateix periòdicament aquesta zona; precaució a l’hivern!

Seguireu enfilant-vos pel mig del bosc de pi negre tot fent ziga-zagues. Quan hagueu agafat prou altitud i sortit una mica del bosc més dens,  si mireu enrere direcció nord, veureu el Pedraforca i als seus peus el poble de Saldes. Arribareu en un punt on el torrent s’engorja suaument però cal seguir per dintre. Passat aquest punt, el torrent s’eixampla i s’entra en una petita vall, amb herba i els arbres més esclarissats. La vall es torna a tancar i veureu que el torrent es bifurca. Si seguíssiu pel de la dreta pujaríeu directament cap al pla gran d’Ensija per dintre del torrent d’Ensija. En aquest cas, la proposta és que seguiu pel de l’esquerra que continua en direcció nord-est per anar a parar a l’extrem més oriental de la serra d’Ensija, als peus del Serrat Voltor. Cal doncs, que continueu per dintre del torrent. Arribareu a una altra bifurcació de torrents i haureu de seguir pel de l’esquerra que marxa en direcció nord-est. Fins al final de la pujada s’alterna el pas per dintre i per fora del torrent.

Un cop arribeu a dalt de la carena, les vistes són espectaculars en totes direccions. El turó que teniu a la vostra esquerra és el Serrat Voltor. Hi podeu pujar si voleu allargar la ruta uns 20 minuts per fer aquest petit i solitari cim. La ruta segueix però cap a la dreta, en direcció oest per anar carenejant per la serra d’Ensija pel seu costat sud fins arribar al final, per assolir el cim de la Gallina Pelada. Aquí esteu en un ampli pla on els pins són més escassos i predominen els prats d’herba. Baixareu suaument al pla d’Ensija on el camí s’ajunta amb el camí que puja des del Coll de Fumanya,  per tornar a pujar fins al cim de la Creu de Ferro, a 2294 metres d’altitud. En aquest punt teniu la primera panoràmica amb vistes espectaculars a 360º: Serra del Cadí, serra del Moixeró, Andorra, Puigmal, Montseny, Montserrat, Port del Comte, Rasos de Peguera, serra dels Lladres, serra de Queralt ... Cal que seguiu carenejant pel mig dels prats en què s’alternen les roques i el prats d’herba, sempre en direcció nord-oest i anar baixant seguint la carena cap al Pla Gran, punt on veureu a mà dreta, el corriol que arriba directament pel torrent d’Ensija i que havíeu deixat abans, així com el camí direcció nord per on baixareu un cop fet el cim. A partir d’aquí caldrà seguir pel planell cap a l’oest fins arribar al refugi serra d’Ensija.

Per arribar al cim de la Gallina Pelada cal que continueu el corriol que passa per l’esquerra del refugi i pel costat de la font. Passareu per sobre unes pedres i us anireu enfilant progressivament pel camí fressat. Abans d’enfilar-vos al cim passareu per un coll des d’on es gaudeix de bones vistes de la vall i els rasos de Peguera. Finalment, arribareu al Cap de la Gallina Pelada, un mirador amb vistes espectaculars a les zones properes: pobles de Saldes, Gósol, Maçaners... i a les llunyanes: Cadí-Moixeró, Ripollès, Montseny, Montserrat... Un bon lloc per descansar una bona estona només amb l’excepció dels dies de vent, que hi acostuma a bufar amb força i us farà recular ràpid. Una vegada escrites les vostres impressions en el llibre del cim i contemplat el paisatge ja podeu iniciar el retorn.

Baixareu pel mateix lloc per on heu pujat fins al refugi i el Pla Gran, travessant els plans d’on havíeu vingut, però en el punt on comença una suau baixada us haureu de desviar cap a l’esquerra, en direcció nord. Hi ha una senyal vertical i un pal de ferro que us ajudarà a trobar l’entrada al torrent de baixada. Just al davant, al fons, veureu la Tosa i les Penyes Altes de Moixeró. El corriol va baixant cada vegada més ben dibuixat des d’on gaudireu d’unes bones perspectives de la cara sud del Pedraforca, amb el poble de Saldes a la seva falda. Arribeu a uns grans plans anomenats les Planelles, on de nou tindreu davant un mirador espectacular cara nord. Els travessareu anant cap a l’oest per seguir un corriol perfectament dibuixat que us portarà fins al costat del torrent de la Font d’Ensija, que seguireu un bon tros pel marge dret. El camí va descendint fent ziga-zagues pel mig del bosc cada vegada més frondós; un camí costerut i ple de pedres, on cal anar en compte amb les torçades de peu i relliscades.

A mesura que anireu arribant al fons del torrent, el camí cada vegada és més suau i més ben fressat, cosa que permet caminar més còmodament. Finalment, arribareu a la Font Freda, una extensió més oberta amb la font, taules i barbacoes, un bon punt on abeurar-se i refrescar-se abans d’arribar. Ja només us caldrà baixar les escales que us portaran a la pista forestal asfaltada per on heu arribat, punt final de la ruta.

• Població: Saldes

• Tipus: Mitjà

• Zona: Serra d'Ensija

• Punt d'inici: Trencant de la Font freda de Saldes. A l’hivern és possible que l’accés a Font Freda estigui tallat al trànsit i s’hagi d’iniciar la ruta a la Pleta de la Vila - Palomera i seguir 1 km la pista a peu

• Punt de final: Font freda de Saldes

• Distància (km): 10,5 Km.

• Temps aproximat: 4,5 h.

• Desnivell acumulat: 875 m

• Senyalització: Marques blanques i grogues (PR-C 79) en tot el recorregut. Els trams de planell obert reforcen el marcatge fites fetes amb pedres.

• Cartografia: 45-Parc Natural del Cadí-Moixeró W. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina

• Recomanacions: En temporada hivernal és habitual que hi hagi neu o gel. Tingueu-ho en compte i en tot cas, porteu l’equipament adequat.

• Ruta recomanada per: Hostal Pedraforca - Cal Mianet

• Bibliografia: A peu per camins berguedans de Rafael López-Monné. Arola editors