Itineraris familiars i naturalistes

Pedret i el riu Llobregat

Aquest itinerari convida a vincular l’església de Pedret  -una joia arquitectònica de la comarca- amb els seu entorn i, especialment amb el riu que l’acull, el Llobregat.

L’itinerari comença al pont de Pedret, un esplèndid pont d’origen medieval d’uns 80 m de llargada, sobre el riu Llobregat. Després de creuar-lo cal desviar-se pel camí que surt cap a la dreta paral·lel al curs del riu, seguint l’antic camí ral que passa a tocar de les runes del vell molí de Pedret (s. XVIII - XIX), molt a prop del pont. Després del molí, el camí comença a guanyar alçada i ofereix unes captivadores i inesperades vistes sobre el riu. Cal seguir aquest camí fins arribar a una pista forestal, just després de deixar l’antic camí que marxa amunt en direcció a Sant Pere de la Portella.

A partir d’aquí cal descendir cap al riu per la pista a la dreta. Arribareu en un pla on cal creuar una tanca pel pas del costat, per sortir a l’antiga línia de ferrocarril del Carrilet de Berga que passa paral·lel al riu, i actualment condicionada com a Via Verda. Seguiu l’antiga plataforma del tren remuntant la vall, a la dreta. Creuareu ben aviat el riu per un pont de gran alçada, i entrareu en un petit túnel que permet també mantenir el nivell. Al cap d’una estona passareu per davant la caseta de pescadors i la font, i retrobareu el pont de Pedret.

Un cop aquí, és imprescindible tornar a creuar el pont i pujar per l’antic camí, a l’esquerra que porta fins l’església de Sant Quirze de Pedret i fer-hi la visita si no l’heu fet abans d’iniciar l’itinerari. És un dels exemplars d'arquitectura religiosa preromànica més ben conservats a Catalunya, construïda en època carolíngia (segles IX-X).

• Població: Cercs

• Tipus: Molt fàcil

• Punt d'inici: Pont de Pedret

• Punt de final: Pont de Pedret

• Distància (km): 3,5 Km.

• Temps aproximat: 1 h.

• Senyalització: marques grogues (Xarxa de Camins del Berguedà) fins la via del Carrilet; marques blanques i vermelles (GR 270) fins al pont de Pedret.

• Cartografia: 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya Lluçanès 1:30.000. Ed. Alpina

• Bibliografia: Per camins berguedans. Rafael López-Monné. Arola editors Inventari de Patrimoni: patrimonicultural.diba.cat Civitas Cultura: www.civitascultura.org