Itineraris circulars en bici de carretera

La Ruta Minera. La Pedraforca (des de Berga)

Berga-coll de la Mina-Sant Llorenç de Morunys-coll de Port-Tuixent-coll de Josa-Gósol-coll de la Trapa-coll de Pradell-Vallcebre-coll de Fumanya-Sant Corneli-Berga

L’any 2014 un grup d’aficionats a la bicicleta van instaurar una marxa cicloturista anomenada La ruta minera en honor als municipis que d’alguna manera van estar lligats a l’activitat minera, com Guardiola de Berguedà, Cercs, Fígols, Vallcebre i Saldes. De la mateixa manera, l’exigència del recorregut proposat i l’esperit del ciclisme, com a esport que porta implícita la idea de sacrifici i duresa, permetien establir un paral•lelisme entre la duresa i el sacrifici del treball a la mina. Així, des d’una vessant lúdica, esportiva i pel plaer d’aconseguir un repte personal, la Ruta Minera va néixer amb l’objectiu de rendir un humil homenatge als homes i dones que van patir i lluitar per tirar endavant la seva vida en les mines de l’Alt Berguedà durant més de cent anys.
El recorregut de la primera edició va ser 166 Km i 4150 metres de desnivell positiu acumulat. L’any 2017, per ampliar l’oferta es va crear la versió curta de la prova amb una distància de 116 Km i 2800 metres de desnivell. Un any més tard, aquesta versió curta de la prova va prendre el nom de la “ruta Pedraforca” amb la voluntat de donar cabuda als ciclistes menys exigents en dificultat.
El recorregut que es presenta tot seguit és la “Ruta Pedraforca” invertida (la ruta número 19 és la Ruta Pedraforca original) i ascendeix sis ports significatius: el coll de la mina, el coll de Port, el coll de Josa, el coll de la Trapa, el coll de Pradell i el coll de Fumanya.
Juntament amb la volta al Cadí, es tracta de la ruta més dura d’aquesta col•lecció.

La ruta comença a l’aparcament que trobarem a l’entrada de Berga sud, al capdavall del passeig de la Pau, a 661 metres d’alçada. Sortirem en direcció al Passeig que seguirem fins al capdamunt per seguir cap a la dreta per la ronda Moreta, la carretera de Ribes i emprendre la carretera C-1411z fins al coll de Santa Magdalena.
Un cop al coll agafarem la BV-4241 en direcció Sant Llorenç de Morunys. La ruta s’inicia amb la pujada fins al coll de Jouet –o coll de la mina- en una pujada constant de 12 Km que acaba just passat el túnel de la mina. Seguirà una baixada fins al pont de Llinars, sobre el torrent d’Aiguadora que ens portarà a canviar de província, a partir d’aquí en terres lleidatanes. Amb el canvi de província la carretera canvia de numeració i pren el LV-4241 fins a Sant Llorenç. Des d’aquí fins a l’embassament de la Llosa del Cavall enllacem petites pujades amb baiades, totes elles ben rodadores.
Creuem l’embassament de la Llosa del Cavall per agafar la carretera LV-4012 que ens portarà a creuar el poble i enfilar una llarga pujada que ens conduirà fins al coll de Port, a 1669 metres d’altitud. En total, uns 900 m de desnivell en poc més de 20 Km passant pels pobles de la Pedra, la Coma i les fonts del Cardener.
Un cop coronat el port, la C-462 ens portarà fins al poble de Tuixent. Val la pena una aturada al poble per visitar el seu interessant patrimoni relacionat amb les herbes medicinals, aromàtiques i en la seva història vinculada a les Trementinaires o autoanomenades “dones que anaven pel món”.
En marxar de Tuixent baixarem fins al riu de Josa on prendrem la carretera C-563 en direcció Gósol per iniciar la pujada al tercer port de la jornada: el coll de Josa. Una pujada que es va endurint a mida que anem avançant els 6 Km aproximats de recorregut fins a coronar el coll. Al coll, una aturada al mirador ens permetrà recuperar l’alè i enfilar la següent baixada fins a Gósol. Un altre punt d’avituallament per carregar les piles.
Sortim de Gósol seguint la B-400 en direcció Saldes. Passarem per Sorribes, l’Espà, Feners i arribarem al coll de la Trapa sense massa esforç. Aquí, caldrà desviar-nos de la carrera principal per seguir cap a la dreta en direcció Palomera i començar una nova ascensió: la pujada cap al Pradell. Uns 400 metres de desnivell en poc més de 7 Km passant pel parc de Palomera i la font freda. Un cop al Pradell, una forta baixada ens portarà fins al Pla de la Barraca per iniciar la darrera ascensió de la jornada.
Al coll de la Barraca cal seguir cap a la dreta, en direcció Fígols i Fumanya. L’ascensió és de poc més de 200 metres però després de la intensa jornada es fa difícil de pair. Un cop a dalt, ja només ens quedarà una llarga baixada per acabar la ruta. Primer, baixarem per la BV-4025 passant per Fígols, Sant Corneli i Sant Josep per arribar fins a la central tèrmica de Cercs i la Rodonella. Un cop a la Rodonella agafarem la C-1411z per retornar fins a Berga per dintre dels pobles de Sant Jordi i Cercs, sense haver de trepitjar la C-16 i així fer la ruta més segura. Un cop arribats al coll de Santa Magdalena, només caldrà desfer els carrers de Berga per retornar al punt on havíem començat la ruta.

• Població: Berga

• Tipus: Difícil

• Punt d'inici: Aparcament Berga Sud

• Punt de final: Aparcament Berga Sud

• Distància (km): 118,15 km.

• Temps aproximat: 8 hores

• Senyalització: Sense senyalització

• Recomanacions: Els temps són aproximats i tenen caràcter orientatiu sense tenir en compte les aturades a una velocitat mitjana de 25 km/h. en pla, als quals s'ha incrementat el temps en funció del desnivell